فروغ پیدایش اشو زرتشت بزرگ‌ترین نمودار فر و شکوه ایران باستان است. این کتاب از اولین کتاب‌هایی است که به فارسی به طور علمی اندیشه‌های زرتشت را تفسیر و بیان می‌کند. این کتاب به راستی برای نشان دادن زیبایی‌های پیکر آیین زرتشت بهترین آئینه است و نام شایسته‌ای است برای این نامه سودمند و گرانبها؛ زیرا با اینکه به نام کودکان زرتشتی و آموزش آنان نوشته شده است، ولی پس از خواندن آشکار می‌شود که نامه‌ای است بسیار دانشمندانه و دارای جستارهای نغز و سودمند.

منابع مشابه بیشتر ...

658191fb1050c.jpg

آموزش‌های زرتشت پیامبر ایران درباره روش اندیشیدن و کامیاب شدن در زندگی

تهمورث ستنا

آموزش‌های زرتشت پیامبر ایران درباره روش اندیشیدن و کامیاب شدن در زندگی ، تألیف تهمورث ستنا با ترجمه موید رستم شهزادی، مشتمل بر ترجمه و تفسیر مهم‌ترین بخش اوستا، یعنی گاهان، سرودهای زرتشت است. هدف نویسنده، شناساندن روح و مفاهیم اخلاقی گاهان به‌ویژه برای جوانان است و همین‌طور که خود او بیان کرده، تا حد امکان از به کار بردن اصطلاح‌های تخصصی احتراز جسته است. کتاب فاقد فصل‌بندی است. نویسنده ابتدا کلیاتی درباره اوستا و مهم‌ترین بخش آن گاهان بیان کرده و در ادامه، ترجمه سه دعای زرتشتی، یعنی اشم وهو، یثا اهو و ینگه هاتام را آورده و مفاهیم اخلاقی آن‌ها را توضیح داده است. از آنجایی که گاهان مشتمل بر پنج بخش، یعنی اهونودگاه (هات‌ 28-34)، اشتودگاه (هات43-46)، سپنتمدگاه (هات 47-50)، وَهو خشتر (هات 51) و هیشتوایشت (هات 53) است، نویسنده با آوردن هر بخش، بندهای مربوط به هر کدام را نوشته است. روش او این‌گونه است که ابتدا پیام و مفهوم هر بند را به‌طور مختصر بیان کرده و در ادامه، ترجمه بند مربوط به آن را می‌آورد

636cd4d49be28.png

فرهنگ پهلوی

بهرام فره وشی

در «فرهنگ پهلوی» واژه‌های آرامی که ازوارش یا هزوارش خوانده می‌شود، به واژه‌های ایرانی یا پارسی میانک گردانیده شده است. این واژه‌ها دسته‌بندی شده و در هر باب یک رشته واژه که با هم پیوستگی دارد، یاد گردیده است؛ در یکم: نام‌های خدا و مینویان؛ در دوم: گیتی و آنچه از آن است چون خاک و شهر و خانه؛ در سوم: در آب و رود و زره و جوی و جز اینها؛ در چهارم: در دانه‌ها و میوه‌ها؛ در پنجم: در خورش‌ها و آشام‌ها. نام نویسنده این فرهنگ به دست نیامده است؛ اما بی‌گمان فرهنگی است از روزگار ساسانیان.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60366039b4102.png

فروغ مزدیسنی: ترجمه رساله انگلیسی موسوم به آیین پارسیان از تألیفات فرزانه دستور جیوان جی جمشیدجی

کیخسرو شاهرخ

کیخسرو شاهرخ ملقب به ارباب کیخسرو (1254 کرمان ـ 1319 تهران) بنیان‌گذار شبکه تلفن سراسری ایران، بانی کتابخانه مجلس، کاشف محل خاک‌سپاری فردوسی و بنیان‌گذار آرامگاه فردوسی و نیز نماینده زرتشتیان در یازده دوره مجلس شورای ملی و رئیس انجمن زرتشتیان تهران بود. از او آثاری از قبیل پیشگویی‌های زرتشت، آینه آیین مزدیسنی، زرتشت پیامبری که از نو باید شناخت، آیین‌نامه زرتشتیان، یادداشت‌های کیخسرو شاهرخ و فروغ مزدیسنی باقی مانده است. در این کتاب، با بسیاری از حقایق آموزش‌های اشوزرتشت آگاهی می‌یابند.

نثر/متون کهن/تفسیری و دینی
کتاب
60253a9660ccd.jpg

آئینه آئین مزدیسنی

کیخسرو شاهرخ

کتاب آئینه آئین مزدیسنی به قلم کیخسرو شاهرخ، برای آشنا شدن کودکان زردشتی با کیش و آئین خود نگاشته شده است. کتاب توسط چاپخانه مظفری و به سال 1300 شمسی و محرم 1340 منتشر شده است

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب