با توجه به آموزش‌های زرتشت مبنی بر خردگرایی كاملا واضح است كه دانش نیز در كنار دین همواره نزد زرتشتیان از ارزشی روحانی و والا برخوردار بوده است و از دیرباز نیز همانند علوم دینی، سایر علوم زمان نیز نزد موبدان حفظ، توسعه، كتابت و نگهداری می‌شده است. در این كتاب این امر به روشنی بیان شده و بانگاهی اجمالی به تعداد فرزانگان زرتشتی كه نام موبد و دستور دارند، به راحتی می‌توان به سطح دانش این قشر جامعه پی برد و این دانش و آگاهی، هنگامی با ایمان و غیرت همراه شود، می‌تواند بزرگ‌ترین تضمین جهت بقای یک فرهنگ در بدترین شرایط را ایجاد نماید. این کتاب در واقع تاریخ جامعی است از زرتشتیان و بزرگانی که سبب پویایی جامعه در گذشته و حال شده‌اند. در واقع یک دوره کامل تاریخ زرتشتیان را در این کتاب می‌توان یافت.

منابع مشابه بیشتر ...

65b67385d8e40.jpg

اسنادی از زرتشتیان معاصر ایران

تورج امینی

در این کتاب مجموعه اسناد مربوط به زرتشتیان معاصر ایران، از اواسط حکومت ناصرالدین شاه قاجار تا اواسط دوران پهلوی دوم ( 1258 1338ش) که در آرشیو "سازمان اسناد ملی ایران "نگهداری می‌شود به چاپ رسیده است .اسناد این مجموعه در 10فصل جداگانه طبقه‌بندی شده که عبارت‌اند از1 : مانکجی صاحب، 2 ارباب جمشید، جمشیدیان، 3 ارباب کیخسرو شاهرخ، 4 مدارس، بنگاه‌های فرهنگی و موقوفات، 5 انجمن‌ها، 6 مهاجرت، آمار و مسافرت، 7 تغییر مذهب، 8 وقایع و حوادث، 9 تجار، تجارتخانه‌ها و مسائل مالیاتی، 10 اسناد متفرقه .در ابتدای هر فصل از کتاب نوشته‌ای کوتاه درباره موضوع اصلی اسناد آن فصل فراهم آمده، همچنین نگارنده توضیحاتی برای استفاده بیشتر به صورت پانوشت تهیه و تحریر نموده است .در ابتدای کتاب نیز فهرست موضوعی اسناد درج گردیده است .در این کتاب در مجموع متن حروف چینی شده 489سند به چاپ رسیده است .در بخش پایانی کتاب نیز تصویر تعدادی از اسناد، عکس‌هایی از زرتشتیان معروف و فهرست اعلام آمده است.

6370c7f77fc21.png

فرهنگ ناب حافظ

محمود نامنی, عطاءالله پرویز روشن

در این کتاب کوشیده شده تا درباره نکاتی درباره حافظ و شعر او بررسی صورت گیرد؛ از قبیل: بیان روند زندگانی حافظ برگرفته از متون و منابع معتبر علمی و تاریخی با استفاده از اشعار شاعران نوپرداز معاصر؛ نگاهی به ابعاد و زوایای شخصیت حافظ؛ چرایی تفأل به حافظ و چگونگی تفأل‌زدن؛ تدوین فصلی با نام فرهنگ واژگان اشعار حافظ با بیش از دوهزار واژه؛ فراهم کردن فرهنگ اشارات و تعبیرات عرفانی اشعار حافظ با بالغ بر پانصد واژه.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

603d1d71cb740.jpg

دانستنیهای آیین زرتشتی

کتاب دانستنی‌های آیین زرتشتی نوشته دستور خورشید دابو استاد، اوستا و پهلوی، در مورد دین مزدیسنی است که برگردان آن توسط رشید شهمردان در سال 1358 خورشیدی توسط سازمان چاپ خواجه انجام گرفته است

فرهنگ و تمدن/ادیان و آئین
کتاب
5fc225ea7e44a.png

آموزش‌های اشوزرتشت

رشید شهمردان

این کتاب به مناسبت اولین سالگرد درگذشت روانشاد استاد رشید شهمردان از سوی چاپخانه راستی و به کوشش دکتر جهانگیر اشیدری منتشر شده است. افزون بر متن اصلی آموزش‌های زرتشت نوشته آن روانشاد، آغاز و دیباچه و پیشینه بخشی از خدمات فرهنگی، دینی، مطبوعاتی و پژوهش‌های تاریخی، میهنی و اجتماعی وی افزوده شده و به طور کلی به عنوان یادنامه منتشر گردیده است. این کتاب افزون بر حالت یادنامه‌ای بودن آن، شامل آموزش‌های زرتشت و به کلامی دیگر چکیده‌ای است از گات‌ها و سرودهای اشوزرتشت که به همت روانشاد رشید شهمردان از مراجع و مآخذ متعدد به فارسی برگردانده شده است.

فرهنگ و تمدن/آداب و رسوم
کتاب