در این کتاب صورت وقف‌نامه‌ها و تعریفی از کتابخانه نفیس مدرسه سپهسالار و تراجم احوال نایب التولیه‌ها و مدرسین و ائمه جماعت و درآمد و هزینه سالانه مدرسه نگاشته شده است. همچنین قسمتی از کتاب به وضع فعلی آن (در زمان نگارش کتاب) و شرح حال استادان مشغول به افاضه در آن و مختصری از اصلاحات صورت گرفته توسط حجت الاسلام سیدالعراقین از قبیل تنظیم امور مدرسه و پیشرفت دروس و ایجاد درمانگاه و تنظیم فهرست برای کتابخانه و ... اختصاص داده شده است. آغاز این کتاب نیز ترجمه حال شخصیتی چون مرحوم میرزا حسین خان سپهسالار است که جزء شخصیت‌های ممتاز قرن اخیر به شمار می‌رود.

منابع مشابه بیشتر ...

638353ca71349.jpg

اسناد برگزیده از سپهسالار - ظل السلطان - دبیر الملک

ابراهیم صفایی

میرزاحسینخان سپهسالار قزوینی فرزند میرزانبی خان امیر دیوان متولد سال ۱۲۴۳ق خدمات دولتی را در وزارت خارجه آغاز کرد. در ۱۲۷۱ سرکنسول ایران در تفلیس ودر ۱۲۷۵وزیر مختار ایران در دربار عثمانی شد و لقب مشیرالدوله گرفت و در ۱۲۸۵ بمقام سفارت کبری ارتقاء جست و برای ایران و ایرانیان در دربار عثمانی آبرو و حیثیتی تحصیل کرد . در ۱۲۸۲ بوزارت عدلیه و وظائف و اوقاف منصوب گردید و در سال ۱۲۸۸ ق بصدارت ایران رسید و در قحطی معروف همان سال در نجات مردم قحطی زده خدمات ارزنده نمود. در ۱۲۸۹ قرارداد استفاده از منابع زیرزمینی و تأسیس با دکوراه آهن را باژولیوس۔ رویتر تبعه دولت انگلیس بست و همین قرارداد…. این کتاب اسنادی سیاسی است با نام "اسناد برگزیده" حاوی نامه های مهم و جالب از سپهسالار – ظل السلطان – و دبیرالملک که در سال 2535 منتشر شده است

6370c7f77fc21.png

فرهنگ ناب حافظ

محمود نامنی, عطاءالله پرویز روشن

در این کتاب کوشیده شده تا درباره نکاتی درباره حافظ و شعر او بررسی صورت گیرد؛ از قبیل: بیان روند زندگانی حافظ برگرفته از متون و منابع معتبر علمی و تاریخی با استفاده از اشعار شاعران نوپرداز معاصر؛ نگاهی به ابعاد و زوایای شخصیت حافظ؛ چرایی تفأل به حافظ و چگونگی تفأل‌زدن؛ تدوین فصلی با نام فرهنگ واژگان اشعار حافظ با بیش از دوهزار واژه؛ فراهم کردن فرهنگ اشارات و تعبیرات عرفانی اشعار حافظ با بالغ بر پانصد واژه.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

64f9e894d40a7.jpg

فرهنگ خاورشناسان

ابوالقاسم سحاب

طرح فرهنگ خاورشناسان، یکی از طرح های درازمدت و کاربردی پژوهشگاه است؛ و هدف از تألیف کتاب فرهنگ خاورشناسان، تهیه منبعی معتبر و جامع از زندگی نامه و کتاب شناسی ایران شناسان و اسلام شناسان غیرایرانی است که درباره آنان و آثارشان، مکرر مطالبی، به ویژه به زبان فارسی، به صورت کتاب ها و مقاله نوشته و سخنرانی های مختلف علمی و آموزشی ایراد شده است. معرفی زندگی نامه و آثار ایران شناسان و اسلام شناسان از قدیم ترین روزگار تا عصر حاضر، در قالب فرهنگی جامع و معتبر، راه را برای درک و شناخت بیشتر متون تاریخی، باستان شناسی، زبان شناسی، اجتماعی و ادبیات فارسی هموار می سازد.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب