اگر صنعت چاپ بزرگ‌ترین اختراع بشری نباشد، حداقل مفیدترین آنهاست. چاپ وسیله ابراز احساسات و تفکرات هزاران تن از دانشمندان، هنرمندان و فیلسوفان برای میلیون‌ها تن از مردم است. بنابراین چاپ بزرگ‌ترین وسیله تفهیم و آسان‌ترین وسیله نشر و تعمیم فرهنگ و هنر و فلسفه و مذهب است. این کتاب مجموعه ارزنده‌ای است از رموز و فنون مختلف چاپ که با در نظر گرفتن مراحل تاریخی این صنعت، نکته به نکته گردآوری و تدوین شده است. جالب‌تر آنکه نویسنده کوشیده تا حد ممکن مطالب فنی و دقیق را به زبانی بسیار ساده ارائه نماید.

منابع مشابه بیشتر ...

61b60e89c62e6.jpg

دائره المعارفی پیرامون چاپ و نشر مطبوعات، کتاب، روزنامه، مجله و آموزش کتابداری

قاسم صافی

آنچه در این دفتر فراهم آمده است در سه بخش عمده مراحل چاپ یک اثر روش فهرست نویسی آن اثر و روش طبقه بندی است که برابر آخرین روشهای معمول در کتابخانه های دنیا تنظیم گشته است. خواننده با مطالعه این کتاب به آسانی درخواهد یافت که مطلبی چگونه برای چاپ فراهم می شود و نوع وسایل چاپی برای چاپ اثرش کدام است و روش سفارش کتاب به چاپخانه چگونه است و خلاصه مراحل چاپ یک اثر از حالت دستخط تا پایان چاپ و صحافی چگونه صورت می گیرد. در بخش دوم سخن از فهرست نویسی (شناسنامه نویسی) برای اثر چاپ شده است. در این قسمت خواننده با روش فهرست نویسی برای یک اثر آشنا می شود و از چگونگی برگه های مختلف مربوط به یک اثر مطلع می گردد. در بخش سوم انواع طبقه بندی علوم بررسی می گردد و از کیفیت طبقه بندی کتابها و شماره مولف صحبت می شود. در دو بخش اخیر تشریح کتابخانه و چگونگی تشکیل و برنامه آن هدف نیست، بلکه فقط توضیح کارهایی است که به روی یک کتاب همل می شود. به همین نظر، موضوعات مبسوط گردش کتاب در کتابخانه به طور خلاصه آورده شده است. در تحلیل مطالب سه فصل فوق به ذکر مواردی نیز پرداخته می شود مه به مناسبت در رابطه با موضوع کتاب است. مثل کتابخانه ها، صحافان، کتابفروشان، ناشران آزاد، ناشران دولتی، چاپچیان، روزنامه نگاران، کتابداران، کتابشناسان، و مسئولان میکروبوکس و میکروفیلمها، رسانه های جمعی و نسخه های خطی. در پایان کتاب نیز صفحاتی به نقش مجلات و روزنامه ها و چگونگی چاپ انها اختاص یافته است. در این فصل که کوتاه برگزار شده است، خواننده می تواند اطلاعات کافی در مورد سازمان مطبوعات و وظایف ادارات مختلف آن به دست آورد و از روش چاپ روزنامه و مجله به طریق صحیح اطلاع گیرد

5cbf4e04af452.png

اولین چاپخانه ایران و فهرست چاپخانه‌های اصفهان

لئون میناسیان

اختراع و صنعت چاپ به‌یقین یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اختراع‌های دنیاست که با رونق چاپ و نشریات گوناگون مخصوصا چاپ رنگی، بیان اهمیت و ارزش آن کار آسانی نیست. در این کتابچه مؤلف کوشش کرده است تاریخچه چاپ و چاپخانه را در اصفهان به خواننده معرفی کند؛ چراکه اصفهان مرکز هنر و صنعت می‌باشد و تا زمان انتشار این کتابچه، کوشش چندانی در این راه به عمل نیامده است. اولین کتاب در ایران در سال 1638 میلادی مطابق با سال 1017 هـ.ش با کوشش خاچادور گساراتسی به چاپ رسیده است.