5cb8c752919f6.png

سیاق معیشت در عصر قاجار؛ سیاق اول: حکمرانی و ملکداری (مجموعه اسناد عبدالحسین میرزا فرمانفرما) جلد اول: اسناد سال‌های 1303 ـ 1327 هجری قمری

مکان چاپ: تهران ناشر: نشر تاریخ ایران تاریخ چاپ: ۱۳۶۲ هجری شمسی زبان: فارسی

این کتاب کوششی است برای پاسخ‌گویی به نیاز پژوهندگان تاریخ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایران در دوره قاجاریه. این پژوهش عنوان مجموعه‌ای است از اسناد تاریخی در باب شیوه‌های زندگی و گذران مردم این سامان در آن زمان. در این مجموعه اسناد تاریخی به طور اعم: اوراق سندی، اوراق صریحه، اخوانیات، سلطانیات و دیوانیات ارائه شده است. سیاق نخستین این مجموعه اختصاص دارد به ارائه اسنادی از شیوه حکومت و مالکیت بزرگ ارضی در ایران عصر قاجار که این کتاب بازمانده اسنادی است از حکومت‌گزاران و ملاکین بزرگ ایران: عبدالحسین میرزا فرمانفرما.

منابع مشابه بیشتر ...

661e8efb00522.jpg

جغرافیای تاریخی و تاریخ لرستان

علی محمد ساکی

سرزمین کهنسال دلاوران ایران باختری از نظر جغرافیای تاریخی و تاریخ مرموز و ناشناخته است. اگر آنطور که در خارج از ایران محققانی چون هرتسفلد، دمرگان، مینورسکی، رالنسن، سر ارول استین برای بررسی گذشته های این سرزمین کوشیده اند فضلای کشور نیز توجهی ابراز می داشتند. اینک بسیاری از زوایای تاریک تاریخ چند هزارساله میهن ما روشن شده بد. نخستین کتابی که درباره لرستان به چاپ رسید مجموعه ای از غلامرضا خان والی و انیس المسافر نام داشت. کتاب مذکور در بوشهر به چاپ رسیده و مشتمل بر آگاهی هایی در مورد جانوران شکاری و فرمانروایان لر از حسین خان والی تا زمان مولف است، پس از آن باید از جغرافیای نظامی لرستان تالیف سپهبد رزم آرا نام برد که مشتمل بر جغرافیای مناطق با توجه به جنبه نظامی انها و ورود قوای دولتی به لرستان و سرکوبی عشایر این منطقه می باشد. آقایان بهمن کریمی و محمدعلی امام شوشتری نیز چند صفحه ای از کتابهای جغرافیای تاریخی غرب ایران و تاریخ جغرافیایی خوزستان را به لرستان اختصاص داده اند. با این حال تا به امروز کتابی که منحصر به تاریخ یا جغرافیای تاریخی این قسمت از ایران باختری باشد تالیف نشده است.

661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65f196a2bc215.jpg

بینش و روش در تاریخ نگاری معاصر

پیدایش، رشد، اعتلا و زوال جنبش های سیاسی و اجتماعی معاصر ایران در کنار تحولات و رخدادهای متعدد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، جابجایی قدرت ها و نخبگان حکومتی و تغییرات گسترده در عرصه اجتماعی و سیاسی تاریخ معاصر ایران، به دلیل اهمیت و تأثیرات شگرف و متنوع آن، سبب گشته است تا از سوی پژوهشگران، مورخان و تحلیل گران حوادث اجتماعی و نخبگان سیاسی مورد تجزیه و تحلیل و نقادی و تقریر و تبیین قرار گیرد. تنوع و کثرت نگاه ها و اختلافات در نگاشته های تاریخی این دوره باعث پیچیدگی و سختی فهم و درک درست محققان و اندیشه گران این عرصه در تشخیص سره از ناسره و کشف درست حقایق تاریخی گردیده است. تاريخ نگاري و نوع نگاه مورخان به پديده هاي تاريخي از منظر ملي گرايي و شرح و بسط اين رويدادها و حوادث گذشته و حال بر آن اساس، مقوله اي است که در کنار ساير رويکردهاي اين جريان از جمله نمودهاي ادبي، جلوه ويژه و متفاوتي از نوع رسمي و مرسوم خود در جامعه ايراني داشته است. بررسي تاثيرات اين جريان فکري و فرهنگي در حوزه فرهنگ، خاصه تاثيراتي که تاريخ نگاري و تاريخ نگاران از آن گرفتند و تبعات و پيامدهاي آن در ساير بخش هاي اين حوزه، در تاريخ معاصر ايران، موضوع دامنه دار و چالش برانگيزي بوده که کم تر به حد کفايت مورد پژوهش و توجه محققان واقع شده است. پژوهش حاضر به بررسي ويژگي هاي اين جريان در تاريخ نگاري معاصر ايران مي پردازد و تاثيرات و تاثرات حاصل از رويکرد متفاوت اين تاريخ نگاري و مورخان و مولفان آن را از حيث شيوه هاي متفاوت نگرشي و نگارشي پي مي گيرد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
6391f44e4fa4b.jpg

مستخدمین بلژیکی در خدمت دولت ایران

سال 1894 میلادی .1312 هجری قمری.صد سال از سلطنت خانواده قاجار در ایران می گذشت در حالی که سلطنتی از آن مستبدانه تر قابل تصور نبود.سلاطین این سلسله از قبایل ترک ولایات غربی ایران برخاسته بودند.این سلاطین یکی پس از دیگری امور مملکتی را به شیوه اجداد و تشکیلات ایلیاتی خود اداره می کردند.نخستین امرای قاجار به پشتیبانی ایل خود موفق شدند پس از مرگ نادر آخرین فاتح آسیا در کشوری که بر جنگهای داخلی ضعیف و متلاشی شده بود به قدرت دست یابند.تداوم صد ساله سلطنت اساس ایلیاتی قاجاریه را برهم زد.در واقع سلطنت قاجار این ایل بدوی را رفته رفته تبدیل به افراد شهرنشین کرد و روابط دیرینی که افراد ایل را به طور محکم و موثر بهم می پیوست ازهم گسیخت.اتحادی که باعث قدرت انها شده بود تحلیل رفت...

کلیات/تاریخ ایران
کتاب