مؤلف در این کتاب سبک خاصی را انتخاب نموده و افزون بر شرح و تفصیل هر اثری و چاپ عکس‌های جالب و زنده و دقیق آنها، در هر جایی که مناسب دیده است، داستانی تاریخی هم ذکر نموده تا مطالب مفصل کتاب موجب خستگی خواننده نشود. برای درک بهتر مطالب کتاب به سه بخش تقسیم شده است: بخش نخست: حصار جلگه شیراز و آثار تاریخی در آن؛ بخش دوم: بناهای تاریخی و آثار هنری داخل شهر شیراز؛ بخش سوم: وضع بناهای تاریخی و آثار هنری در عصر پهلوی.

منابع مشابه بیشتر ...

659ea47e673a1.jpg

ابراهیم کلانتر

سیاوش دانش

این کتاب راجع به شخص حاج اِبراهیم کلانتَر است که از بزرگان جنوب و شهر شیراز بوده است مربوط به عصر زندیه در همین دوران رشد و ترقی بسیار داشته و به شهرت رسید و کلانتری شهر را می پذیرد و بدین سان لقب او میشود حاجی ابراهیم خان کلانتر و در تاریخ امده که زمان حمله آقا محمدخان که برای تسلط به شیراز بود به پادشاه لطفعلی خان با گشودن دروازه های شهر خیانت کرد و او را جز اصلیترین شخصیتهای تاریخی برای رساندن جانشینی فتحعلی شاه پس از مرگ اقا محمدخان میشناسند واینگونه بود که از فتحعلی شاه لقب اعتمادالدوله را کسب نمود و صدراعظم او شد که در نهایت بخاطر شک و سوظن فتحعلی شاه بطور فجیعی کشته شد.

63c51be985629.png

حکایت‌هایی از رجال عصر پهلوی

در این کتاب مجموعه‌ای از حکایت‌ها و روایت‌های برخی از رجال سیاسی و نظامی و رهبران و دست‌اندرکاران تراز اول گروه‌ها و دستجات عقیدتی ـ سیاسی سرشناس در عصر پهلوی اول است که هر یک در نوع خود برای نسل‌های گذشته جذاب و یادآور خاطرات و برای جوان‌ترها پندآموز و با این وجود شیرین و خواندنی است. مأخذ این خاطرات عمدتاً نشریات خارج از کشور است و به منابع سایر مطالب نیز در هر مورد اشارت رفته است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63568a3b50a05.jpg

دیوان آقا سیدعلی مجتهد کازرونی و شرح حال ایشان

علی نقی بهروزی

کتاب حاضر، دیوان آقا سیدعلی مجتهد کازرونی و شرح حال ایشان است که به قلم علی نقی بهروزی به رشته تحریر درآمده است و فهرست کتاب شامل این موضوعات است: بخش اول شرح حال؛ بخش دوم اشعار فارسی – مسمط، تضمین ها، غزلیات، اشعار متفرقه؛ بخش سوم اشعار عربی، بخش چهارم رساله فارسی و عربی؛ نمونه خط آن مرحوم و ...

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب
5fd061cdca61a.png

سعدی را بشناسید

علی نقی بهروزی

این کتاب مختصر به نوعی پاسخ‌گویی مختصری برای خواننده درباره سعدی و آثار اوست. مطالب این کتاب از کتب متعدد و مدارک تاریخی جمع‌آوری شده است. در این کتاب درباره مباحثی چون مقام و مرتبه سعدی، کلیات سعدی، نسخ کلیات و گلستان و بوستان سعدی، خانه سعدی، آرامگاه سعدی، زندگی او ..... مطالبی ایراد شده است.

مشاهیر ادبیات فارسی/سعدی/پژوهش درباره سعدی
کتاب