5cd2f6038edd2.png

کتابخانه‌های استان خراسان از آغاز اسلام تا عصر حاضر؛ شامل کتابخانه‌های عمومی، خصوصی، آموزشی، شخصی

شاید هیچ استانی همچون استان خراسان عرصه تاخت‌وتاز اقوام مختلف قرار نگرفته و شاید هیچ نقطه‌ای نیز همانند این جلگه پهناور در دامان خود شاعر و ادیب و دانشمند نپرورده باشد. این سرزمین حادثه‌خیز تنها از نظر حماسی و سیاسی و نظامی دارای اهمیت نیست، بلکه در کنار ابومسلم و نادر جهانگشای، خواجه نظام الملک خواجه نصیر طوسی خدایان دانش و سیاست را پرورده و در جوار ایشان خیام و غزالی، ابن سینا و فارابی را به عالم علم و ادب ارمغان داده است. این کتاب در دو بخش به کتابخانه‌های این استان ادب‌پرور پرداخته است. در بخش اول کتابخانه‌های استان در ادوار گذشته بعد از اسلام تا عصر کنونی (زمان تألیف کتاب) آورده شده و در بخش دوم نویسنده به معرفی کتابخانه‌های کنونی (زمان تألیف کتاب) استان خراسان پرداخته است. این معرفی همه کتابخانه‌ها اعم از عمومی، خصوصی، آموزشی و شخصی را دربر می‌گیرد.

منابع مشابه بیشتر ...

624d970314c1a.png

توسعه کتابخانه‌های عمومی

مولف ناشناس

کتابخانه‌ها گنجینه‌های پرقیمتی است که درهای علم و دانش و فرهنگ را به روی هر کسی که به مطالعه و تحقیق می‌پردازد، باز می‌کند. در این کتاب موضوعی مورد بحث قرار گرفته که آن توسعه خدمات اداری کتابخانه عمومی به منظور جلب خوانندگان بیشتر است. در این کتاب کوشیده شده از تشکیلات و مراحلی صحبت شود که در ترتیب و تنظیم کتابخانه‌ها مؤثر واقع شده، بتوان با اتخاذ طرق مختلف حداکثر استفاده از آنها را کرد.

5bf18b6f399ca.png

کتابخانه‌های ایران و مقدمه‌ای درباره کتابخانه‌های قدیم

ایرج افشار

این کتاب که در معرفی کتابخانه‌های ایران با مقدمه‌ای در تاریخچه کتابخانه‌های قدیمی منتشر شده، به مناسبت مراسمی بود که به نام هفته کتاب و به ابتکار اداره کل نگارش وزارت آموزش و پرورش در سراسر کشور از 26 آبان تا اول آذرماه به منظور ترغیب جامعه به کتاب خواندن برگزار شده بود. برای آنکه محققان و اشخاص دیگر کتابخانه‌هایی که در آن زمان در تهران و شهرهای دیگر وجود داشت را بشناسند و بر تعداد مجموعه کتب آنها وقوف حاصل کنند، این فهرست تهیه و نیز به اجمال وصفی در باب نوع آنها به صورت بحثی کلی شده است.