تحقیق و مطالعه درباره فرهنگ ایران از مهم‌ترین وظایفی بود که مرکز مطالعات و هماهنگی فرهنگی شورای عالی فرهنگ و هنر بر عهده داشت. نتیجه این مطالعه، شناخت میزان آگاهی‌های مردم از فرهنگ اصیل آنان است و دریافت نیازهای فرهنگی آنان و نیز بررسی تحولاتی که بر اثر گذشت زمان در سنت‌های این ملت کهنسال ایجاد شده است. این کتاب به بررسی فرهنگی ـ اجتماعی زورخانه‌های تهران اختصاص دارد. زورخانه یکی از مراکز فرهنگ سنتی است که از مدت‌ها پیش به عنوان مکانی برای پرورش جسم و بارآوردن مردمی زورمند و میهن‌پرست، راستگو و مدافع حق و حقیقت از آن استفاده می‌شد.

منابع مشابه بیشتر ...

622e0082cda05.png

بررسی فرهنگی ـ اجتماعی کاخهای جوانان تهران

مولف ناشناس

بررسی درباره ارزش‌های فرهنگی امروز ایران یکی از زمینه‌های پژوهش است که مرکز مطالعات و هماهنگی فرهنگی شورای عالی فرهنگ و هنر بنا بر وظیفه خود بر عهده گرفته است. کاخ جوانان یکی از مراکزی است که به سبب اهمیت فرهنگی خاص آن از جهت محتوایی که دربر دارد، مورد بررسی پژوهشگران مرکز مطالعات و هماهنگی فرهنگی قرار گرفته است.

5fd450611b8e2.png

نقش پهلوانی و نهضت عیاری در تاریخ اجتماعی و حیات سیاسی ملت ایران

کاظم کاظمینی

بخش اول این کتاب اختصاص به بحث درباره پهلوانی دارد که در آن از مباحثی چون کشتی گرفتن، مشت زنی، معرفت در قاموس پهلوانی، هدف‌های نظامی ورزش، پهلوانی و دلاوری و .... سخن گفته شده است. عیاری مبحثی است که در بخش دوم کتاب بدان پرداخته شده است. در این بخش درباره آیین پهلوانی در کسوت عیاری، سرهنگ عیاران، عیاری در داستان‌های قدیم ایران، عیاری و شوالیه‌گری و ... مباحثی مطرح شده است. شاطری از دیگر مباحث مطرح‌شده در این کتاب است. تعریف زورخانه و تحلیل ورزش باستانی در بخش پایانی کتاب بررسی شده است.