5ce5672ddc725.png

اشعار گزیده مسعود سعد سلمان برای دبیرستان‌ها

مکان چاپ: تهران ناشر: وزارت فرهنگ تاریخ چاپ: ۱۳۱۹ هجری شمسی زبان: فارسی

آغاز کار مسعود سعد مقارن پادشاهی سلطان ابراهیم پسر مسعود غزنوی است که از 452 تا 492 سلطنت کرده و اوضاع آشفته دولت غزنوی را که بعد از غلبه سلجوقیان بر سلطان مسعود پیش آمده بود تا حدی اصلاح کرد و با دولت سلجوقی طریق دوستی و اطاعت سپرد. قصاید نخستین مسعود سعد در مدح این شاهزاده است؛ زیرا در دستگاه او بوده و با او به هندوستان رفته است. این کتاب دربرگیرنده گزیده‌ای از اشعار مسعود سعد سلمان است که برای دانش‌آموزان دبیرستان در سال 1319 انتشار یافته بوده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65d0aeafc0ff8.jpg

کتاب سیمای شاعران: شرح حال و نمونه آثار شعرای نامی ایران از قدیمیترین ایام تا عصر حاضر

صابر کرمانی

سیمای شاعران، شرح حال، نمونه آثار ۲۰۲ شاعر نامی ایران از قدیمترین ایام تا عصر حاضر است. شعر من سوز دل سوخته زار من است شعر من پرتو تابنده افکار من است شعر من گوهر دریای دل خونین است شعر رخشنده دل گوهر شهوار من است آغاز کتاب با مقدمه ای از مولف ،صابر کرمانی ،درباره شعر و شاعری است. مولف در ابتدای هر شعر ،وصف حالی از شاعر ارائه داده تا خواننده با سراینده اشعار نیز آشنایی مختصر پیدا کند.عمده اشعار گردآوری شده به سبک کهن و با وزن و قافیه و در عین حال در مواردی از سرایندگان شعر نیمایی نیز شواهدی آورده شده است همچون فریدون مشیری و نادر نادرپور ... . طبع جدید اثر با ویرایش مجدد و اضافات و اصلاحات و چاپی زیبا و در دو رنگ منتشر گردیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62cd47ba81cc5.png

مقام ایران در تاریخ اسلام

این کتاب ترجمه نطقی است که مارگولیوت در 29 آوریل 1925 در انجمن ایران لندن ایراد کرده است. او در این کتاب درباره مقام ایران در تاریخ اسلام سخن گفته است. در این کتاب عبارات و اشعاری از کتب متقدمان عرب آمده که نقل آنها موجب مزید بصیرت خواننده می‌گردد؛ بنابراین آن ابیات و عبارات از کتب مختلف در حواشی آورده شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
627678750dd55.png

اندرزنامه اسدی طوسی

علی بن احمد متخلص به اسدی پسر ابونصر احمد ابن منصور است که وی نیز اسدی تخلص داشته است. اسدی صاحب گرشاسب‌نامه است. گرشاسب‌نامه به بحر متقارت و به اسلوب شاهنامه است. جمعی آن را بهتر از شاهنامه و گروهی با آن برابر دانسته‌اند، برخی هم میانه‌روی کرده و گفته‌اند شاهنامه افصح و گرشاسب‌نامه ابلغ است؛ اما زنده‌یاد رشید یاسمی در این کتاب می‌گوید گرشاسب‌نامه با وجود کمال بلاغت و فصاحت و محسنات بسیار، به هیچ‌وجه قابل قیاس با نامه ملی فردوسی نیست. در این کتاب اندرزهای گرشاسب‌نامه از کتب مختلف گردآوری شده است.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب