این کتاب شامل دو بخش است؛ بخش اول تک‌نگاری روستای فشندک در منطقه طالقان است که توسط پورکریم نوشته شده است و بخش دوم نوشتاری به نام «جغرافیای طالقان» است که توسط محمد حسن‌ صنیع‌ ‌الدوله‌ (1259- 1313ه. ق. ) به نگارش درآمده و به این کتاب ضمیمه شده است. این کتاب اولین کتاب منتشره از مجموعه « دفتر‌ها‌ی‌ مونوگر‌افی» است.

منابع مشابه بیشتر ...

65bf81550a74a.jpg

آشنایی با مشاهیر طالقان

اسماعیل یعقوبی

طالقان مرکز شهرستان طالقان از استان البرز ایران است. این شهر در منطقه‌ای ییلاقی در میان رشته کوه البرز و در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی تهران قرار گرفته‌است. شهر طالقان به لحاظ قرار گرفتن در رشته کوه‌های البرز میانی دارای آب و هوای کوهستانی و ییلاقی است به همین دلیل دارای جمعیت فصلی بوده و در تابستان جمعیت آن به بیش از ۱۲ هزار نفر می‌رسد. این در حالیست که جمعیت ثابت شهر طالقان حدود ۵۰۰۰ نفر است. طالقانی‌ها تات هستند و به زبان تاتی از زبان‌های ایرانی شمال غربی سخن می‌رانند. طالقان مهد بزرگانی است که در تاریخ ایران سهم بسزایی داشته اند. در این کتاب مولف بعد از معرفی طالقان و موقعیت جغرافیایی آن به معرفی این بزرگان پرداخته است.

65a00361ba997.jpg

تاریخچه روستای میر طالقان

بهمن خستو

کتاب، حاوی اطلاعاتی است درباره ویژگی‌های جغرافیایی و پیشینه فرهنگی و تاریخی روستای((میر)) از توابع طالقان .این اطلاعات در قالب تحقیقی فراهم آمده است . کتاب با شرح موقعیت جغرافیایی طالقان، سپس روستای میر آغاز می‌شود و با این مطالب ادامه می‌یابد :باغات و مزارع روستا، چشمه‌های میر، کوه‌های میر، چگونگی زندگی اهالی روستا در قدیم، آداب و سنن در روستا، داستان‌های واقعی از میر، نکات دستوری و کلماتی از گویش روستا، اصل و نسب خانواده‌هایی از میر طالقان . کتاب با عکس‌هایی رنگی و سیاه و سفید از برخی بزرگان و مناظر و اماکن روستا به پایان می‌رسد .