این کتاب «قطعه و قطعه‌سرایی در شعر فارسی» نام دارد و موضوع آن بررسی یکی از انواع مهم شعر فارسی یعنی «قطعه» است. مطالب کتاب در چهار بخش ارائه شده است. بخش اول به موضوع‌های زیر اختصاص دارد: تعریف قطعه، موارد تفاوت و تشابه قطعه با قصیده و غزل، عوامل پدیدآمدن قطعه و گزینش آن توسط شاعران، سابقه تاریخی قطعه و قدیم‌ترین قطعه‌سرایان و سرانجام اوج رواج قطعه و دوران افول آن. در بخش دوم موضوعات قطعه همراه با نمونه‌هایی از چند شاعر بزرگ مطرح شده است. در بخش سوم سخن از مضامین ادواری قطعه به میان می‌آید و موضوع‌های مهم آن در هر دوره از ادوار ادبی ایران بررسی شده است. در بخش پایانی کتاب هفت تن از بزرگ‌ترین شاعران قطعه‌سرای ایران و مضامین اشعار آنان به طور مفصل و مستوفی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.

منابع مشابه بیشتر ...

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

650835ce86c40.jpg

زیباییهای سخن

سیدمحمود خیری

موضوع کتاب زیباییهای سخن اثر سید محمود خیری شامل انواع شعر و زیباترین صنایع و بدایع در اشعار و شرح حالی از شعرای نامی و نمونه ای از آثار و گفتار و اشعار زیبا و تالیفات آن است که برای همه علاقمندان به شعر و ادبیات پارسی به ویژه دانش آموزان و دانشجویان رشته ادبی در دبیرستانها و دانشکده ها و طالبان کنکور مناسب است