به گفته شاهنامه مردم ایران بر این عقیده بوده‌اند که خداوند به هستی، نیرویی به نام فر می‌بخشد و هر کسی و هر چیزی از آن برخوردار است. هر دسته از مردمان دارای فر ویژه خود می‌باشند و شاهان فرهای گوناگونی دارند؛ مانند فرّ شاهنشاهی، فرّ شاهی، فرّ کیانی، فرّ ایزدی، فرّ موبدان، فرّ مهان، فرّه دین، فرّ سالاران و .... . این کتاب به چند بخش تقسیم شده و به ترتیب زمان نشانه‌های فرّ در شاهنامه به ترتیب زمان از روی شاهنامه به این ترتیب یاد شده است: فرّ شاهان ایران، نشانه فرّ و دیده شده فرّ، فرّ شاهان و پهلوانان بیگانه، فرّ پهلوانان ایرانی و ایرانیان، فرّ سیمرغ، فرّ سخن، فرّ آتشکده و .... .

منابع مشابه بیشتر ...

65a2913487803.jpg

کتاب شاهنامه فردوسی: نثر: اساطیر - جلد اول (از پادشاهی کیومرث تا پایان کار فریدون)

علی شاهری

این مجموعه شامل تمام شاهنامه است که برای راحتی خوانندگان جوان که به تاریخ و تمدن کشور خود علاقه دارند و می خواهند با شاهنامه آشنا شوند، به نثر ساده برگردانده شده و در سه بخش شامل: 1. بخش اساطیر 2. بخش پهلوانی 3. بخش تاریخی تنظیم شده است. بخش اساطیر از پادشاهی کیومرث شروع شده و تا مرگ فریدون ادامه دارد. بخش پهلوانی از پادشاهی منوچهر و ظهور خاندان سام شروع می شود و تا مرگ رستم و فرزندش فرامرز ادامه دارد و بخش تاریخی که با پادشاهی بهمن فرزند اسفندیار شروع شده تا مرگ یزدگرد و تسلط عربها بر ایران ادامه می یابد.

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6362789ed2204.jpg

ولیعهدی در ایران باستان بر بنیاد شاهنامه فردوسی

علیقلی اعتمادمقدم

چنانکه از شاهنامه بر می آید پادشاهان ایران در گزینش ولیعهد خویش آزاد بوده اند. چون او پای به جهان می نهاد در پرورش او کوتاهی نمی کردند و او را به دایگان می سپردند و از گزندش نگهداری می نمودند. کودک تا چهارسالگی شیر میخورد و پس از آن دوران آموزشی از پنج سالگی آغاز می گشت و هنرهای گوناگونی را که دانستنشان بایسته شاهان است به او می آموختند. در هفت سالگی رسم میدان و هماوردخواهی و چوگان بازی بر آن افزوده می شد و در هشتمین سال آئین تخت و کلاه را می آموختند و در دوازده سالگی از آموزگار بی نیاز می گشتند. کسانی که او را آموزش می دادند آموزگاران، سخنگویان، اخترشماران، فرزانگان، موبدان، کاردانان، هندسه دانان، دانندگان، مردان دانش پذیر و یادگیر، فرهنگیان، بخردان و پهلوانان نامی بودند...

کلیات/تاریخ ایران
کتاب
607827d29a0df.jpg

شاه و سپاه بر بنیاد شاهنامه فردوسی

علیقلی اعتمادمقدم

کتاب شاه و سپاه بر پایه شاهنامه فردوسی ششمین نشریه وزارت فرهنگ و هنر درباره بررسیهای مردم شناسی در شاهنامه فردوسی است که توسط علیقلی اعتماد مقدم در سال 1349 نگاشته شده است

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب