اشعار خواجه حافظ شیرازی یکی از پایه‌های استوار فرهنگ ایرانی است که همه ایرانیان و فارسی‌زبانان قرن‌هاست با آن همبستگی روحی دارند. اشعار خواجه اصیل‌ترین منبع برای پی‌بردن به افکار اوست. این اشعار را نباید سرسری خواند و تنها از زیبایی و لطافت ظاهری و لفظی آن برخوردار شد، بلکه باید در هر بیتی دقت کافی کرد تا از درون‌مایه اندیشه‌ای که در پرده‌ای زیبا از سخنی دلنشین پیچیده شده، آگاه شد و به ارزش عرفانی و اجتماعی و فلسفی آن پی برد. این کتاب گشت و گذاری عالمانه در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر فکر و اندیشه حافظ است. خواننده در این کتاب حافظ را از دریچه چشم یک ایرانی دانشمند که در رشته‌های علمی دارای تحصیلات عالی، تدریس و تألیف است می‌بیند نه از دیدگاه یک ادیب دانشگاهی و یک استاد ادبیات.

منابع مشابه بیشتر ...

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

6405e0ba2b8b3.jpg

واژه نامه غزلهای حافظ

حسین خدیوجم

سالهای سال است ایرانیان، پیرو جوان و خرد و کلان هر آنگاه که مشکلی یا غمی دارند، عزیزی در سفر، امر خیری در پیش یا قصد انجام کاری، از دیوان حافظ استشاره می‌کنند و بدان تفال می‌زنند.متاسفانه در بین عامه مردم و گاه در میان دانش آموزان و دانشجویان چه بسیار بوده و هستند که حافظ را می‌خوانند، ولی در فهم پاره ای کلمات و مفاهیم آن در می مانند و منبعی که آنان را در حل مشکل یاری کند وجود ندارد و برای همگان هم امکان دسترسی به مآخذ گوناگون و عمده یا مراجعه به حافظ شناسان و حافظ فهمان نیست و جای فرهنگی اختصاصی که بتواند مددکار این خوانندگان باشد خالی بود. کتاب حاضر به همت و کوشش شخصی تهیه شده که به قول خود، از اوان کودکی و نوجوانی با قرآن و بوستان سعدی و دیوان حافظ آشنا و مانوس بوده است و طی مراجعه به ماخذ گوناگون و مسافرت به بلاد مختلف و مطالعه در آثار فرهنگی و اسلامی، حاصل یادداشتهای خود را در اختیار خوانندگان قرار داده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6198d76a7e3c3.png

المدخل التعلیمی یا راهنمای آموزش صنعت کیمیا از محمد زکریای رازی با مقدمه‌ای درباره کتاب‌های کیمیایی رازی

این کتاب یکی از تألیفات بسیار ارزنده زکریای رازی پزشک و شیمی‌دان و فیلسوف نامدار ایران است. کتاب «مدخل التعلیمی» یک دوره کامل علم شیمی (کیمیا) است که رازی از ابتدای ظهور این علم تا دوران خود را به رشته تحریر درآورده و آنکه با دقت نظر و بصیرت و تبحر کامل و تجزیه و تحلیل کم‌نظیر از عهده بسیاری از موضوعات کیمیاوی برآمده است. مصحح در این کتاب معادل‌های شیمیایی و اصطلاحات و عملیات شیمیایی رازی را با فرمول‌ها و موازین علمی کنونی تطبیق و تصویرها و عکس‌های چاپی بر آن اضافه نموده است. همچنین در مقدمه کتاب تاریخچه مختصری از رازی‌شناسی آورده شده است.

نثر/متون کهن/علمی
کتاب
5675e390a1ad0.jpg

کتابُ الاسرار یا رازهای صنعت کیمیا

کیمیا یکی از علوم خفیّه و علوم خمسه گذشتگان و صنعتی است که بر این باور بودند که قادر است اجساد ناقصی چون مس را بمرتبه کمال یعنی نقره و طلا برساند. هدف از تالیف این کتاب، شناخت متون الاسرار در خصوص مواد شیمیائی شناخته شده و روش های تهیه آن ها در قرون اولیه اسلامی و همچنین سخن گوئی در رابطه با نوشته های آن از نظر علم شیمی امروز و ارزش علمی این مطالب است. چنین به نظر می رسد که رازی کتاب اسرار یا سر الاسرار را که منبع این ترجمه بوده است، در اواخر عمر خویش تالیف نموده. این متون اولین سنگ بنای علم شیمی محسوب می شوند و ارزش تاریخی آن ها تا زمان حاضر نیز پا بر جای است. در ترجمه این کتاب که به کوشش حسنعلی شیبانی انجام گرفته، از چهار نسخه عربی و یک نسخه آلمانی بهره برداری شده است. نظر به این که اغلب اصطلاحات علمی کتاب حاضر، معرب واژه های فارسی است، مترجم از برهان قاطع در انتخاب واژه های درست فارسی کمک گرفته است. حسنعلی شیبانی پس از متن اصلی کتاب، پژوهشی در رابطه با مطالب کتاب و پس از آن تاریخچه ای از علم کیمیا را تدوین نموده و در پایان به توضیح واژه ها و اصطلاحات تخصصی این کتاب پرداخته است. لازم به ذکر است که پیش از این در سال 1343، دو کتاب الاسرار و سرالاسرار به زبان عربی و به کوشش محمدتقی دانش پژوه به چاپ رسیده بودند.

نثر/متون کهن/علمی
کتاب