آثار ادبی که تحت شرایطی ویژه خلق می‌شوند، در نگاهی کلی بیانگر نیازها، علایق، روحیات، آرزوها و اهداف انسانی هستند. هر اثر بیانگر تلاش انسانی است که خود را می‌جوید. او با اشراف و آگاهی مضاعفی که به خود و جامعه و محیط اطرافش دارد، با نگاهی تیز سعی در شناخت رویدادها و روابط انسانی و یافتن جایگاه انسانی خویش در پهنه اجتماع و تاریخ دارد. حضور زن در ادبیات در هر دوره، حضوری اجتناب‌ناپذیر است. زن با حضور فعال و مؤثر خویش که گاه نقش بازدارنده دارد و گاه نقش هدایت‌کننده، خود را در جای‌جای ادبیات هر دوره نمایان می‌کند. این نوشتار نگاهی اجمالی دارد به آن دسته از داستان‌هایی که در دهه اول انقلاب توسط نویسندگان مسلمان و انقلابی نوشته شده و ابعاد نوشتارهای موجود را از زوایای گوناگون بررسی می‌نماید. این نقد در دو محور تنظیم شده است: چهره و شخصیت زن در داستان‌ها از نظر کیفی و محتوایی؛ میزان فعالیت و نقش زنان در داستان‌نویسی از جهت کمّی و آماری.

منابع مشابه بیشتر ...

636cf9c02df8d.jpg

مشهدی عباد (به دو زبان فارسی و ترکی)

ایرج سهرابی

داستان در مورد دختری جوان به نام گلناز است که عاشق پسری به نام سرور می‌شود ولی پدرش به دلیل مشکل مالی‌اش او را مجبور می‌کند که با یک بازاری پیر به نام مشهدی عباد ازدواج کند….

6319cc88dbef8.jpg

دو کدخدا

عباس یمینی شریف

عباس یمینی شریف نویسنده و شاعر کودکان کتاب دو کدخدا را که به نثر است برای کودکان به رشته تحریر در آورده و در سال 1329 توسط شرکت چاپ رنگین منتشر شده است