5d3f32271a991.png

مجلة لقمان؛ مقتطفات من النثر فی الجاهلیة و صدر الاسلام

مکان چاپ: بغداد ناشر: الجمل تاریخ چاپ: ۲۰۰۸ میلادی زبان: عربی

اذا کان الشعر الجاهلی مرآة الانا العربیة الغنائیة فإن النثر الجاهلی هو مرآة المجتمع العربی و حکمته و من هنا تأتی أهمیة تکامل الصورة بین الشعر و النثر الجاهلی لکی نفهم بشکل اکبر و أوضح صورة المجتمع العربی فی أهم مراحل تکوینه و نکتشف اسراراً و خبابا و تجلیات للغة العربیة فی أجمل مراحل سطوعها و انتشارها فی الجزیة و العالم القدیم.

منابع مشابه بیشتر ...

65cdeec73d8f0.jpg

منتخب عقد الفريد (ابن عبد ربه) و البيان و التبيين (جاحظ): براي دانشکده‌ها و سه سال دوم دبيرستانها

محمدعلی خلیلی

ابوعمر احمد بن محمد بن عبد ربه قرطبی تولدش در دهم ماه رمضان سال 246 هجری بود و در 18 جمادی الاولی از سال 328 هجری درگذشت. از موالی آزاد شده خلفای اموی اندلس است و از شعراء و ادباء نامی آن سرزمین بشمار می رود بهترین و معروفترین کتابهای او عقدالفرید است که در چهار مجلد تالیف شده و مشتمل بر 25 کتاب است که هریک از این کتب را بنام یکی از سنگهای گرانبها نامیده و کتاب سیزدهم را (الواسطه) نام نهاده است و در واقع خواسته است نظم و ترتیب کتاب با نامش مطابقه کند. کتاب العقد که بعدها کلمه (الفرید) به آن افزوده شده و امروز معروف به کتاب "العقد الفرید" است یکی از کتابهای ادبی گرانبها است و بهترین نمونه انشاء دو قرن سوم و چهارم اندلس است. کتاب نامبرده مجموعه نفیسی است از اخبار و حکایات و نوادر و سیر و تواریخ و انساب قبایل عرب و خطبه های مردان نامی اسلام و مختصری از فن شعر و سایر ابواب ادب.

62790a92695c6.jpg

تاریخ نگارش های عربی - جلد چهارم (کیمیا، شیمی، گیاه شناسی، کشاورزی)

فواد سزگین

کتاب تاریخ نگارش های عربی تالیف فواد سزگین بررسی ژرف و گسترده ای است که درباره تاریخ علوم در زبان عربی صورت گرفته است و با جامعیتی فراگیر، راهنمای کسانی است که در پی تحقیق و تفحص در زمینه تخصص خویش هستند. هر جلد این کتاب به موضوع یا موضوعاتی پرداخته است و زوایای آن را عمیقا در زبان عربی شکافته است. موضوع جلد چهارم کیمیا، شیمی، گیاه شناسی، کشاورزی می باشد.