5d616cc8089d1.png

جشن‌ها و اعیاد ملی و مذهبی در ایران قبل از اسلام

مکان چاپ: اصفهان تاریخ چاپ: ۱۳۵۰ هجری شمسی زبان: فارسی

شادی و تفریح و جشن به علل خاص، در یک یا چند روز معین از سال، جزء آداب و رسوم کهن ملل مختلف خصوصاً ایرانیان بوده است که قیاساً می‌شود عواملی را انگیزه برقراری آنها دانست. این عوامل که برخی از آنها عبارتند از اتفاقات جالب و سعید از قبیل ظهور پیامبران یا تولد اشخاص بزرگ و محبوب، ممکن است در طول حیات یک قوم به توالی تکرار شوند. عموم جشن‌های ایران باستان باقیمانده آنهایی است که به وسیله زردشت جنبه دینی به آنها داده شده و این جشن‌ها بعد از متروک شدن بهدینی مبدل به اعیاد ملی برای ایرانیان گردیده است. بنابراین در این کتاب به نیایش‌های مذهبی در ایران قبل از اسلام که اکنون برخی متروک و برخی دیگر به جشن‌های ملی بدل شده است، پرداخته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

63875095bf946.jpg

جشنهای آتش (جشن سده، چهارشنبه سوری، آذرگان، شهریورگان)

هاشم رضی

جشن مهرگان ، چله ، شب يلدا ، جشن سده ، پنجه ، چهارشنبه سوري برخي از جشن هاي ايراني با آتش پيوند دارند و برخي با آب. از ميان جشن هاي منسوب به آتش،‌ مهرگان، چله، شب يلدا، جشن سده، پنجه و چهارشنبه سوري از همه مشهورترند. كتاب «جشن هاي آتش» كه پژوهشي درباره جشن هاي منسوب به آتش در جهان و مراسم و آيين هاي سنتي آنها ميان زرتشتيان ايران و پارسيان هند است. مولف در پيشگفتار شرح داده است كه قبلا در كتاب «نوروز، سوابق تاريخي تا به امروز» درباره گاه شماري و جشن هاي ايران باستان توضيح داده است،‌ اما درخواست بسياري از علاقه مندان به تاريخ و فرهنگ ايران زمين و نيز دانشجويان رشته هاي مرتبط، وي را بر آن داشته است كتاب كوچك تر و كم حجم تري را صرفا بر پايه پرداختن به جشن هاي ايراني منتشر كند. نويسنده اين كتاب را از جشن مهرگان آغاز مي كند و با جشن تيرگان به پايان مي‌رساند. در اين ميان گزارش‌هايي درباره برگزاري مهرگان ميان زرتشتيان كرمان و يزد، مهرگان در دوره اسلامي و در دوران خلافت عباسيان، جشن سده و گذشتن سياوش از آتش، جشن هاي آتش ميان ارامنه و جشن هاي آذرگان و ارديبهشت‌گان از مطالب خواندني كتاب هستند.

62c2f27acc87e.png

پژوهشی در گاه‌شماری و جشن‌های ایران باستان

هاشم رضی

عمر جشن‌های ایران، برخی‌شان با عمر این ملت و مردم برابر است. پاره‌ای از جشن‌های ایران، چون نوروز و مهرگان و گاهنبارها که ریشه‌های طبیعی دارند، از یاد و تاریخ و رسوم و آداب و زندگی مردم ایران جدا نیست. در این کتاب به گاه‌شماری و جشن‌های ایران باستان پرداخته شده و نویسنده کوشیده آداب و مراسم برگزاری سنتی در این جشن‌ها را نیز بازگو کند. همچنین آگاهی‌هایی از چگونگی توسعه و گسترش و برگزاری جشن‌های کهن ایرانی در سراسر کشورهایی که زیر نفوذ فرهنگی ایران قرار داشتند، ارائه شده است.