متناقض‌نمایی از آغاز در شعر فارسی شناخته شده بود؛ اما با ورود مضامین عرفانی و تجارب روحانی در شعر قرن ششم، در شعر فارسی رواج یافت و شاعرانی نظیر سنایی، انوری، خاقانی، نظامی و عطار پیش از مولوی آن را فراوان به کار برده بودند. متناقض‌نمایی همواره در شعر فارسی به کار می‌رفته و می‌رود؛ اما در برخی از دوره‌ها و شعر برخی شاعران بسامد بالاتری دارد. این مورد یکی از ویژگی‌های سبکی مهم آثار مولوی است. سؤال اصلی تحقیق در این کتاب، آن است که متناقض‌نمایی و انواع آن چیست و جلوه‌های آن در غزل‌های مولوی چگونه است؟

منابع مشابه بیشتر ...

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

6390a59cc10de.png

در پیرامون رستم و اسفندیار: به همراه متن کامل از شاهنامه مسکو

میرجلال الدین کزازی, محمود عبادیان, سیروس شمیسا

رستم و اسفندیار برجسته‌ترین، نیک‌ترین و مهم‌ترین پهلوانان شاهنامه‌اند؛ از این‌رو برخورد این دو یل از وزن و حساسیت خاصی برخوردار است. اسفندیار شاهزاده‌ای جوان است، با چشم به تختی که شایستگی آن را دارد. او برخلاف گشتاسب، نه یک موجود آزمند و متزلزل و فریبکار، بلکه دلاور شکست‌ناپذیر و مقدسی اس تکه برای نیک‌ترین دین‌ها و اندیشه‌ها شمشیر زده است. رستم در مقابل او، پهلوان قرون و ابرمردی است که تبلور تکاپو و رنج مردانه یک تبار است. در این کتاب افزون بر مقدمه، سه مقاله پیرامون رستم و اسفندیار و همچنین متن آن از روی نسخه شاهنامه چاپ مسکو آمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

570810b1ab7a2.PNG

سبک‌شناسي شعر قيصر امين پور (با تکيه بر نوآوري‌های بلاغي)

امیر چناری

قيصر امين پور (1338-1386) يکي از بزرگترن و تأثيرگذارترين شاعران دوران انقلاب اسلامي ايران است. بررسي سبک شعر او با تکيه بر نوآوري‌هاي بلاغي، موضوع مقاله حاضر است. شعرهاي وي از جنبه بلاغي ارزش فراواني دارد و بر ظرفيت‌ها و توانمندي زبان فارسي افزوده است. سه عنصر مهم بلاغي و سبکي در شعر امين پور عبارتند از: ايهام، متناقض نمايي و ايجاز. ايهام در شعر او انواع گوناگوني دارد که در اين مقاله بررسي شده است. بسياري از ايهام‌هاي او جديد است. متناقض نمايي نيز از نظر بسامد و انواع در شعر وي تحليل شده است. ايجاز در شعر امين پور عواملي دارد از جمله: ايهام، نمادپردازي، شعرهاي طرح وار و روايي کوتاه، بهره‌گيري از قالب‌هاي رباعي و دوبيتي و کم کردن ابيات غزل. امين پور توانسته است ويژگي‌هاي سبکي و بلاغي شعر کلاسيک و شعر نيمايي را هم در شعر نوي خود تلفيق کند و هم در شعرهايش در قالب‌هاي کلاسيک. يکي از عواملي که در نهايت، باعث برجستگي سبکي اوست، نوآوري در عناصر بلاغي مذکور و درک انتظار مخاطبان امروز از شعر است.

فنون ادبی/بلاغت (بیان، بدیع، معانی) پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران پژوهش‌ها/سبک شناسی و مکتب‌های ادبی
مقاله
5655e791abab4.PNG

نگاهی نو به ایهام در بدیع فارسی

امیر چناری

ایهام یکی از مهم‌ترین صنایع معنوی بدیع در ادبیات فارسی است، اما علی رغم اهمیتش در تعریف و انواع آن در کتب بدیع و بلاغت دقت کافی نشده است. یکی از اهداف مقاله حاضر بازتعریف ایهام است. در این مقاله با بررسی تعریف ایهام در کتب گوناگون قدیم و جدید، سعی می‌شود تعریف دقیق‌تری از ایهام به دست داده شود. همچنین انواع ایهام در کتاب‌های قدیم و جدید بلاغی فارسی و عربی ـ مانند ایهام مجرده، ایهام مرشحه، ایهام مبیّنه، ایهام ذوالوجوه ـ نقل و سپس تحلیل و نقد می‌شود؛ و سپس با بهره‌گیری از دانش زبان‌شناسی، تقسیم‌بندی تازه‌ای از ایهام به دست داده می‌شود. این تقسیم‌بندی با استفاده از مثال‌های گوناگون از متون کلاسیک و معاصر فارسی، اثبات می‌شود. برخی از انواع ایهام که در این مقاله مطرح و تعریف شده‌اند، عبارتند از: ایهام واژگانی، ایهام نحوی، ایهام گروهی، ایهام ساختاری، ایهام مرجع ضمیر، ایهام حذف، ایهام خوانشی، ایهام زَبَرزنجیری. این مقاله، روشی نو را برای تحلیل ایهام در آثار ادبی، به‌ویژه شعر، مطرح می‌کند.

فنون ادبی/بلاغت (بیان، بدیع، معانی)
مقاله