میرآقا کبریایی متخلص به «مفتون همدانی» در اردیبهشت سال ۱۲۶۸ در همدان متولد شد. او از محضر شاعران توانا و استادان همدانی همچون «میرزاعلی مظهر همدانی»، «پروین» و «غبار همدانی» بهره برد. مفتون در کنار سرودن شعر به ورزش باستانی و پهلوانی هم می‌پرداخت. وی در «انجمن ادبی همدان» هم فعالیت می‌کرد. او در ۱۰مهرماه ۱۳۳۴ وفات یافت و بنا بر آرزوی قلبی و وصیت خود در کنار آرامگاه باباطاهر به خاک سپرده شد. دیوان وی به نام «دیوان مفتون» با مقدمه سعید نفیسی به چاپ رسیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.