5d9b5cbaae7e6.png

سیروسلوک؛ سفرنامه شمس آل احمد به آلمان و اسپانیا

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات برگ تاریخ چاپ: ۱۳۶۹ هجری شمسی زبان: فارسی

شمس آل احمد سال 1308 در تهران متولد شد و آموزه‌های ابتدایی را نزد پدرش گذراند. فوق‌لیسانس فلسفه و علوم تربیتی را از دانشسرای عالی تهران کسب کرد و سال‌ها در آموزش و پرورش در کسوت معلمی تدریس می‌کرد و چند مدتی هم در دانشکده به تدریس کتابداری سرگرم بود و زمانی هم در مدرسه بهیاری درس ادبیات می‌داد. مدتی هم به آلمان و آمریکا رفت و دوره عکاسی سینما را در این کشور سپری کرد. هنگام بازگشت به ایران موسسه انتشاراتی رواق را در سال 1356 تاسیس و به کار نشر پرداخت. برخی از آثار برادرش جلال آل احمد و نیز آثاری که سانسور می‌شدند از سوی همین انتشاراتی به بازار کتاب عرضه می‌شد. او همانند برادرش جلال قلمی روان و خواندنی داشت و ذهنی نقاد و صریح و قلم‌اندازی‌هایش و حتی نوع گفتگو و محاوره او جذاب، خواندنی و دلنشین بود. آثار او گرچه به تعداد اندک و انگشت‌شمارند، اما به لحاظ محتوا و مضمون و شیوه کار، آثاری درخور توجه‏اند. این کتاب دربرگیرنده یادداشت‌های سفر شمس آل احمد به آلمان و اسپانیاست که در سال 1364 صورت گرفته است. کتاب از سه بخش مجزا تشکیل شده است: ایران، آلمان و اسپانیا. شمس آل احمد در این اثر 80 صفحه از مطالب کتاب را به ایران، 80 صفحه به آلمان و 234 صفحه باقی‏مانده را به گزارش اسپانیا اختصاص داده است.

منابع مشابه بیشتر ...

642d6237cd503.jpg

کارنامه نثر معاصر (داستان، نمایش نامه، نثر علمی، ترجمه)

حمید عبداللهیان

در بخش نخست کتاب، "ادبیات داستانی" در گستره تاریخ، اسطوره، افسانه، رمانس و رمان به اختصار شرح و تبیین می‌گردد، سپس مقوله ورود رمان و داستان کوتاه به ادبیات فارسی، با ترجمه‌ها سفرنامه‌های خیالی، مقالات شبه داستان و رمان‌های تاریخی بازگو می‌گردد .بخش بعدی کتاب مربوط به "پیشگامان انواع جدید داستانی" است که با معرفی کوتاه جمال‌زاده و مشفق کاظمی پی گرفته می‌شود . نویسنده در مبحث "نسل اول داستان نویسان" از هدایت، علوی و چوبک و از مختصات آثارشان یاد می‌کند و در بخش "گروه دوم از نسل اول داستان نویسان" و ویژگی‌های داستان نویسی حجازی، دشتی، نفیسی و جواد فاضل را به اختصار برمی‌شمارد .مباحث بعدی کتاب که شامل ارزیابی کوتاه آثار نویسندگان فارسی است به این موضوعات و شخصیت‌ها اختصاص می‌یابد : "نسل دوم داستان نویسان :دانشور، آل احمد و گلستان"، "ادامه داستان نویسان نسل دوم :به‌آذین و پرویزی"، "رمان تاریخیی مستعان، مسرور، مدرس، سردادور، میمندی نژاد، مطیعی، امیر عشیری، آرین نژاد و آشتیانی"، "نسل سوم داستان نویسان :صادقی، ساعدی، افغانی و مدرسی"، "نسل چهارم داستان نویسان :گلشیری، میرصادقی، فصیح، شهدادی، و ایرانی"، "ادبیات اقلیمی یا داستان نویسی روستا"، "ادامه نویسندگان ادبیات روستا :فقیری، بهرنگی و درویشیان"، "نثر علمی ادبی"، "نمایش‌نامه نویسی"، "نمایش‌نامه نویسی در دوره‌های بعد"، و "ترجمه از زبان‌های اروپایی" .

61c076cb0f4f9.png

روزنامه اردوی همایون

ناصرالدین شاه قاجار

تاکنون تصور می‌شد یک عنوان نشریه در عهد ناصری با عنوان «اردوی همایون» انتشار یافته، ولی با چاپ این کتاب، مشخص می‌شود دو نشریه با این نام در آن عهد چاپ و منتشر شده است .اولین همین کتاب است که در سفر اول ناصرالدین شاه و همراهان به خراسان ـ اواخر سال 1283 و اوایل 1284 ق ـ انتشار یافته و نام کامل آن را «روزنامه اردوی همایون» قرار داده‌اند و دومین نشریه به این نام که پیشوند روزنامه ندارد و به «اردوی همایون» نامبردار است، در سفر دوم ناصرالدین شاه و همراهان به خراسان که در سال 1300 اتفاق افتاده، طبع و توزیع گردید که نسخه‌هایی از آن موجود است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5ff6f6adbb22d.png

نیما چشم جلال بود؛ مجموعه گفتار، نقد، سرود، نامه، مکالمه

این کتاب دربرگیرنده نامه‌ها، گفتارها، نقدها، سرودها و مکالماتی است که بین نیما یوشیج و جلال آل احمد انجام شده است. در اولین نوشتاری که در این کتاب آورده شده، جلال آل احمد درباره شعر نیما می‌گوید: «بسیار روشن است که شعر نیما، یک شعر مشکل است و صاف و ساده نیست که هر باسوادی بتواند بفهمد. چنین تقاضایی را باید از یک شاعر رئالیست مثل ایرج داشت. نیما بیشتر جاها با سمبل‌ها یعنی با رمزها و جملات پیچیده سروکار دارد و این دومین مشکلی است که در راه فهم شعر او ایستاده است. شعر او رمزی است. سمبلیست است». مطالب این کتاب در پانزده بخش گردآوری شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب
56162cd1d9a36.PNG

ادب و هنر امروز ایران؛ موسیقی، نمایش و پراکنده ها(جلدچهارم)

ادب و هنر امروز ایران مجموعه ای 3 جلدی است که شامل مجموعه مقالات جلال آل احمد می باشد. جلال، مقالات این مجلدات را بین سال های 1324 تا 1348 نگاشته است. محور و موضوع مقالات کتاب، به طور کلی ادبیات و هنر می باشد و هر مجلدی به مباحثی خاص اختصاص دارد. کتاب پیش رو، مجلد دوم این مجموعه می باشد که جلال در نگارش آن ها به موسیقی، نمایش و پراکنده ها(مقالاتی با موضوعات پراکنده و متفاوت) پرداخته است. این کتاب به قلم جلال آل احمد و با اشراف و نظارت شمس آل احمد توسط نشر میترا با همکاری نشر همکلاسی در سال 1373 در تهران منتشر و چاپ شده است.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب