5d9e31af38384.png

منتخب کتاب اغانی برای دانشکده‌ها و سه سال دوم دبیرستان‌ها

به کوشش: محمدعلی خلیلی
مکان چاپ: تهران تاریخ چاپ: ۱۳۱۹ هجری شمسی زبان: فارسی

کتاب الاغانی در موضوع شعر و شعرا به زبان عربی و نوشته علی بن حسین بن محمد اموی قرشی معروف به ابوافرج اصفهانی می‌باشد. کتاب «الاغانی» شامل برگزیده آوازها و دائرة المعارف شعر و ادب و قصه‌ها و اساطیر و موسیقی عرب در عصر جاهلی و اموی و صدر دولت عباسی تا آخر قرن سوم هجری است. هر آواز را با شرح حال شاعر و خواننده و نوازنده آهنگ‌ساز و تفصیل لحن آن ثبت کرده و وزن عروضی و مشکلات لغوی و مناسبات تاریخی و نوادر و حکایات مربوط به آن را در ذیل هر آواز بیان کرده است. تاریخ شروع تالیف اغانی معلوم نیست و در ثبت روایات نظم طبقاتی و تاریخی و الفبایی رعایت نشده است. اما این کتاب گزیده‌‌ای از کتاب بزرگ «الاغانی» است که برای آشنایی دانشجویان و دانش‌آموزان دبیرستان با زبان عربی و صرف و نحو عربی به همت محمدعلی خلیلی به نگارش درآمده است.

منابع مشابه بیشتر ...

60af7afc17148.png

التجلیات

محمد بن علی ابن عربی

«تجلی» از سه جنبه بیش از سایر جنبه‌ها مورد توجه قرار گرفته است: یکی تجلی حق به فعلیت که همان نفس نور و جلوه الهی است، بدون لحاظ جهت نوریت (جنبه نوری تجلی)؛ دیگری تجلی حق به فعالیت که جهت نوریت و جلوه‌گری در آن اراده می‌شود یا جنبه (حقی تجلی) و سوم تجلی حق به مفعولیت که معبر به همه پدیده‌های ماسوی الحق است و به آن تجلیات فعلی حق نیز گفته می‌شود (جنبه تجلی خلقی). ابن عربی در کتاب «التجلیات» به گونه‌ای زیبا به این سه حوزه پرداخته که سیر در آن به ایصال کلمه وجودی محب عاشق به حقیقت خطابی محبوب معشوق مدد می‌رساند.

607bf28d8038e.png

اردو نصاب لازمی گیارھویں اور بارھویں جماعتوں کے لیے

. هاشمی

این کتاب برگزیده‌هایی از متون نظم و نثرِ ادبیات اردو است که برای درس ادبیات اردو کلاس‌هایِ یازدهم و دوازدهم در کشور پاکستان تهیه شده است. بخش نثر شاملِ مقاله‌‌هایِ علمی؛ داستان‌کوتاه؛ طنز و مزاح؛ مقاله‌هایِ ادبی؛ داستانک؛ نمایش‌نامه‌های کوتاه است. در قسمت نثر ابتدا صاحب اثر، تالیفاتش و سبک نگارشِ او معرفی شده است. سپس درباره نثر یا نظم برگزیده توضیح داده شده است. ولی متن نثر مورد نظر نیامده است. بخش نظم شاملِ: غزل؛ شعر آزاد؛ مرثیه است. ابتدا شاعر و سبک شعری او معرفی شده است. سپس هر بیت توضیح داده شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65cdeec73d8f0.jpg

منتخب عقد الفريد (ابن عبد ربه) و البيان و التبيين (جاحظ): براي دانشکده‌ها و سه سال دوم دبيرستانها

محمدعلی خلیلی

ابوعمر احمد بن محمد بن عبد ربه قرطبی تولدش در دهم ماه رمضان سال 246 هجری بود و در 18 جمادی الاولی از سال 328 هجری درگذشت. از موالی آزاد شده خلفای اموی اندلس است و از شعراء و ادباء نامی آن سرزمین بشمار می رود بهترین و معروفترین کتابهای او عقدالفرید است که در چهار مجلد تالیف شده و مشتمل بر 25 کتاب است که هریک از این کتب را بنام یکی از سنگهای گرانبها نامیده و کتاب سیزدهم را (الواسطه) نام نهاده است و در واقع خواسته است نظم و ترتیب کتاب با نامش مطابقه کند. کتاب العقد که بعدها کلمه (الفرید) به آن افزوده شده و امروز معروف به کتاب "العقد الفرید" است یکی از کتابهای ادبی گرانبها است و بهترین نمونه انشاء دو قرن سوم و چهارم اندلس است. کتاب نامبرده مجموعه نفیسی است از اخبار و حکایات و نوادر و سیر و تواریخ و انساب قبایل عرب و خطبه های مردان نامی اسلام و مختصری از فن شعر و سایر ابواب ادب.

نثر/متون کهن
کتاب
5772f4c08650e.PNG

تاج

این کتاب موسوم به کتاب «تاج» است و معروف به کتاب «اخلاق الملوک» نیز می‌باشد. این کتاب را جاحظ در دوران و روزگاری که بغداد، دارالسلام و قبه اسلام و مرکز خلافت و بهشت روی زمین و قطب عالم و مقصد ارباب غایات بود، تألیف نموده است. جاحظ قسمت مهمی از قوانین و نظامات و رسوم خلافت عباسی را که با آن معاصر بود و خود در آنها تحقیق و رسیدگی کرده یا در آن دوره که می‌زیسته، متعارف و معمول بوده است در این کتاب ذکر کرده است. افزون بر این مقداری از عادات و رسوم و اصطلاحات که در آن زمان میان عرب رایج بود یا در ابتدای حکومت آنها شیوع داشت و با موضوع این کتاب مناسب بود و تحت عنوان رسوم و قوانین درمی‌آمد را تا آنجا که اطلاعات و معلوماتش اجازه می‌داد یا با اسناد و مدارک صحیح از اشخاصی که مورد اعتماد بودند و راستگو درستکار به شمار می‌آمدند به او رسیده در این کتاب گنجانده است. همچنین در این کتاب بسیاری از روش‌ها و عادات شاهانه و ترتیبات و اوضاع سیاسی گنجانیده شده که پس از شروع دوران حکم‌فرمایی اسلام و مسلم شدن قدرت سیاسی و دینی برای مسلمین، اعراب قسمتی از آنها را از ایران اقتباس کرده‌اند.

نثر/متون کهن/تاریخی
کتاب