در افق گسترده و زیبای ادبیات کهن فارسی، آثار حماسی و عرفانی به منزله بلندترین و شکوهمندترین قللی است از اندیشه و هنر که قرن‌هاست ادب‌دوستان حقیقت‌جوی را مجذوب و مفتون ارزش‌های معنوی خود کرده و در باروری فرهنگ ایران اسلامی نقشی مؤثر و سازنده داشته است. از آنجا که بخش عظیمی از ذخائر فرهنگ ملی و معارف مذهبی ملت مسلمان ما در این آثار ارزنده فراهم آمده و ارزش‌های اخلاقی و انسانی آن در وجود «انسان آرمانی» و «انسان کامل» مطرح شده در ادب حماسی و عرفانی زبان فارسی تبلور یافته است و از طرفی چون پاسداری و حراست از ارزش‌های مزبور وظیفه همه کسانی است که به کرامت و شرافت انسان احترام می‌گذاند و رهایی بشریت و بهروزی او را جز با تأسی و پیروی از رهبران راه‌شناسی که خود به مرحله کمال رسیده‌اند، مقدور نمی‌دانند؛ بنابراین این کتاب به انگیزه شناخت و تحلیل ابعاد شخصیت چنین انسان‌هایی تألیف شده است. مقصود اصلی در این کتاب آشنایی با طرز تفکر بزرگان عرصه ادب حماسی و عرفانی زبان فارسی و تبیین این واقعیت است که قوم ایرانی از کهن‌ترین ازمنه تاریخ زندگی خویش همواره در تکاپوی حقیقت و جستجوی رهبرانی روحانی و کامل بوده است و در هر دوره‌ای متناسب با قدرت بالندگی و رشد فکری و فرهنگی جامعه خود، در سازندگی بنای تمدن جهان سهمی بسزا داشته و مظاهر ارتقاء و کمال را در وجود انسان‌های برتری یافته است که سیمای معنوی‌شان به خامه هنرزای حماسه‌سرایان مسلمان و وطن‌دوستی چنان: حکیم فرزانه طوس یا عارفان روشن‌ضمیری نظیر سنایی و عطار و مولوی نگارگری شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

636b8c21970fb.jpg

انسان وارونه (ويژگيهاي انسان غربي): ضميمه انسان كامل از ديدگاه زردشت

هیات تحریریه موسسه مکاتباتی اسلام شناسی

کتاب حاضر نظریات تمام مکاتب مختلف جهان و فلاسفه ای را که در زمینه ارائه مدل انسان کامل سخن گفته اند، بررسی نموده و بالاخره در درس هشتم انسان وارونه (ویژگیهای انسان غربی) ضمیمه (انسان کامل از دیدگاه زرتشت) را مورد بررسی قرار داده است

634fedc108027.jpg

انسان کامل از دیدگاه نیچه - مارکس - اریک فروم

موسسه مکاتباتی اسلام شناسی

کتاب حاضر نظریات تمام مکاتب مختلف جهان و فلاسفه ای را که در زمینه ارائه مدل انسان کامل سخن گفته اند، بررسی نموده و بالاخره در درس ششم انسان کامل از دیدگاه: نیچه - مارکس - اریک فروم (اومانیسم و ماتریالیسم جدید) ارائه گردیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6589945a6be8c.jpg

سیر سخن - جلد اول (شا‌مل‌ شرح‌ احوال‌ معروفترین‌ نویسندگان ایران‌ از قدیمیترین‌ ازمنه‌ تا‌ عصر حا‌ضر و برگزیده‌ آثا‌ر آنا‌ن‌)

حسین رزمجو

کوششی است از حسین رزمجو و احمد احمدی که شرح زندگینامهٔ شاعران و نویسندگان برجستهٔ تاریخ ادبیات ایران می باشد. سیر سخن، مجموعه ای کامل از شرح حال و زندگینامهٔ نویسندگان و شاعران برجستهٔ قدیم و معاصر ایران می باشد. کتاب حاضر به کوشش آقایان احمد احمدی و حسین رزمجو گردآوری و در سال ۱۳۴۳ توسط انتشارات کتابفروشی باستان در مشهد چاپ و انتشار یافت. کتاب سیر سخن، شامل شرح احوال معروف ترین نویسندگان و شاعران ایران، از قدیمی ترین ازمنه تا عصر حاضر و برگزیده آثار آنان از جمله: آثاری از علی دشتی، ملک الشعرای بهار، سعید نفیسی، رسول پرویزی، محمدعلی جمال زاده، ایرج افشار، عنصرالمعالی کیکاووس، عبدالرحیم طالبوف، ابولفضل بیهقی (تاریخ بیهقی) و سایر شاعران و نویسندگان مطرح ایران می باشد.

شرح حال
کتاب
64806e9db8953.jpg

قطره اشکی بر تربت اقبال (مجموعه مقالاتی درباره آراء و آثار علامه اقبال)

حسین رزمجو

ارزش قطرات اشک در حالات و عوالم عرفانی قابل مقایسه با هیچ شئی فاخر و گرانبهایی نیست، بنابراین شاید قطره اشکی را که نگارنده این سطور در نخستین دیدار از آرمگاه متفکر و عارف بلند پایه پاکستانی علامه اقبال لاهوری بر تربت پاک او افشانده است و کتاب حاضر را به یمن این گریستن از سرشوق با عنوان: قطره اشکی بر تربت اقبال نامگذاری کرده است. شایان ذکر است که اغلب این مقالات حاصل تحقیقات مختصری است که نگارنده در فاصله اقامت خود در شهر لاهور و دوران تدریس در دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه پنجاب به منظور آشنایی بیشتر با علامه اقبال انجام داده است.

کلیات/مجموعه مقالات پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب