5dc080a8cb48d.png

دیدار با آرش؛ بحثی در دیالکتیک منظومه «آرش کمانگیر» اثر سیاوش کسرایی

مکان چاپ: تهران تاریخ چاپ: ۱۳۶۰ هجری شمسی زبان: فارسی

در قلمرو شعر معاصر، هر گاه سخنی از حماسه به میان می‌آید، بی‌درنگ باید از «آرش کمانگیر» سروده سیاوش کسرایی نام برد. در این منظومه، رشته‌های هیجان و حس ملی، ابعادی انسانی و اجتماعی می‌یابد. این کتاب بحثی درباره دیالکتیک این منظومه می‌باشد.

منابع مشابه بیشتر ...

65ae84c1949c0.jpg

مهره سرخ (منظومه)

سیاوش کسرایی

مجموعه شعر "مهره سرخ" سروده سیاوش کسرایی است. او در سال ۱۳۰۵ در اصفهان متولد شد. وی سرودن شعر را از جوانی آغاز کرد.بسیار زود به همراه خانواده اش به پایتخت آمد. او در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران درس خواند و علاوه بر فعالیت‌های ادبی و سرودن شعر، عمری را به تکاپوهای سیاسی (حزب توده ایران) گذراند. اما سرانجام، ناگزیر از مهاجرت شد و دوازده سال پایانی زندگی اش را ابتدا در کابل و سپس در مسکو بسر برد. وی سال‌های پایانی عمر خویش را دور از کشور خود و در تبعید در اتریش و شوروی گذراند؛ وی در سال ۱۳۷۴ به دلیل بیماری قلبی در وین، پایتخت اتریش در سن ۶۹ سالگی بر اثر بیماری ذات الریه زندگی را بدرود گفت و در گورستان مرکزی وین (بخش هنرمندان) به خاک سپرده شد. ... مهره سرخ گاه شناساننده تبار کسی است، گاه زیب و زیور گیسوان یا دست و گردن و کلاه و بازو و بازوبند و یا چون اندوخته ای پشتوانه رفاه. اما و همچنین "مهره سرخ" می تواند گه گاه چون سپرده ای تعهدآور نمودار و نقش پرداز منش و کردار آدمی نیز باشد که به ویژه در چنین حالتی، فاجعه، سهل انگاری در سپردن و ستاندن این امانت گرانبهاست.

65ae7db4e83bb.jpg

سنگ و شبنم

سیاوش کسرایی

سنگ و شبنم مجموعه ای است بس لطیف و دل انگیز از دوبیتی ها و رباعی ها و ترانه های سیاوش کسرایی. کسرایی یکی از برجسته ترین شاعران نیمایی معاصر ایران است.