در این کتاب ابتدا اشعار لسان الغیب بر تطبیق و اتصال واژه‌های گوناگون خواجه نهاده شده است؛ زیرا این شناخت تطبیقی یعنی تنها روش منصفانه و قابل اعتماد با تمام حرف‌هایی که پیرامون حافظ شیراز گردآمده، هنوز حتی به‌گونه‌ای ابتدایی صورت نپذیرفته و هنوز چهره این حقیقی این فرسادرسای عرفان و اسلام همچنان پوشیده و پنهان مانده است. در ادامه مباحثی چون حافظ از زبان حافظ، مدایح حافظ، آیات و مفاهیم قرآنی در شعر حافظ و .... بررسی شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

5dcc23ffd1cf3.png

با حافظ بیشتر آشنا شویم

ابوالفضل مصفی

کمتر خانه‌ای است که دیوان لسان الغیب شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی در آن دیده نشود. در صورتی که این دیوان نه کتاب علمی است و نه مستقلا در زمره کتب اخلاق و مذهب محسوب است، و نه ظاهراً از سیاست و مدن و تدبیر منزل و آداب معاشرت سخن می‌گوید و نه یک اثر ادبی ساده و همگان فهم می‌باشد. این علاقه مردم به حافظ را می‌توان اینگونه گف که در میان آثار رقت و ذوق، اثری مسکن‌تر و تسلی‌بخش‌تر از اشعار حافظ نمی‌توان یافت و در بین گویندگان پارسی تقریبا کسی چون حافظ روح آدمی را نشناخته و به احتیاجات مفصل آن پی نبرده است و کسی به این زیبایی و رندی، غم‌ها و شادی‌ها، آرزوها و امیال انسانی را ادارک و منعکس نکرده است. در این کتاب نویسنده درباره معرفت عامیانه دربارۀ شعر حافظ، تأثیر قرآن در مایه و مضامین شعر حافظ، لقب حافظ، سبک و شیوه کلی خواجه، عقیده گوته درباره حافظ و مفسران دیوان او، اصطلاحات نجومی در شعر خواجه، جبر و تفویض، بحثی پیرامون سماع و قول ابن جوزی و ... سخن گفته است.

5c729d9691cd9.png

حافظ و قرآن؛ تطبیق ابیات حافظ با آیات قرآن

مرتضی ضرغامفر

حافظ قرآن مجید را زیاد مطالعه می‌کرده و آن را حفظ داشته و تخلصش مشعر بر آن است و از بعض ابیاتش نیز همان معنی مستفاد می‌گردد: ندیدم بهتر از شعر تو حافظ بقرآنی که تو در سینه داری حافظ با ذوق لطیف که داشت، تعالیم حکمت را با آیات قرآنی تألیف می‌نمود و تطبیق ابیات غزل‌های حافظ با آیات قرآنی مورد مطالعه و موضوع این کتاب است. چنان‌که بعضی ابیات از غزل‌هایش حاوی آیات یک سوره بوده یا مربوط به یک آیه یا آیات مختلف از سوره مختلف بوده و بعضی ابیات دیگر که یک مصرع آن مربوط به آیه یا آیات مختلف از سور مختلف است و مصرع دیگران نیز مربوط به آیه یا آیات سور دیگر می‌باشد. نیز ابیاتی که کلمات مرکبه آن متعلق به آیات مختلف از سور مختلف و معانی آنها مربوط به آیات سور دیگر می‌باشد و گاهی چنان آیات قرآنی را در ادبیات غزلی خود حل نموده که شخص غیروارد متوجه آن نمی‌شود.