ادبیات ایران از آغاز پیدایش شعر دری در انواع صورت‌هایش از غنایی، حماسی، اخلاقی و عرفانی شامل اشارت‌هایی به بنیادهای مسیحیت و تلمیحاتی به افسانه‌های درباره احوال قدیسان، شهیدان و زهاد مسیحی می‌باشد که هرچند در این میان آنچه مخصوصاً مأخوذ از قرآن و ادبیات قرآنی (از جمله تفسیرها) است، مسیحیت را در رابطه با محیط عربی جزیرة العرب و یمن و شام و احیاناً حبشه و مخصوصاً در قرن ششم و هفتم میلادی تصویر می‌کند غالباً هم با ادبیات آپوکریف انجیلی مربوط می‌نماید؛ اما تمام آنچه در ادبیات اسلامی ایران از بنیادهای مسیحی و از احوال مسیحیت منعکس است، منحصر به این میراث اسلامی نیست. در این کتاب به تأثیری که آداب و رسوم مسیحیت در شعر و نثر فارسی بر جای گذاشته، مطالبی بیان شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65e488b53602d.jpg

سریر سخن: مجموعه مقالات دومین همایش پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی

جمعی از نویسندگان

این مجموعه دربرگیرنده‌ی 65 مقاله‌ی دومین همایش پژوهش‌های ادبی است. این همایش در سال 1381 به همت مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس و با همکاری انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی و دانشگاه الزهرا برگزار گردید. مقالات عرضه شده در این مجموعه "زبان و ادبیات ایران باستان"، "ادبیات فارسی کلاسیک"، "ادبیات معاصر"، "زیباشناسی و بلاغت"، "نقد ادبی و ادبیات تطبیقی"، "زبان و ادبیات فارسی در خارج از مرزها"، "مطالعات زبان‌شناسی".

65d749f7edb21.jpg

قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها

جمعی از نویسندگان

کتاب قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها، طبق برنامه جدید وزارت فرهنگ و تصویب شورای عالی کتب درسی و تالیف سعید نفیسی، محمدعلی روحانی، محمد نصرالله، دکتر مهدی محقق است که در سال 1338 منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5ee0fb9311634.png

از نی‌نامه؛ گزیده مثنوی معنوی

اگر مولانا جلال‌الدین بلخی سراینده این عظیم‌ترین منظومه عرفانی در سراسر قرن‌ها، می‌خواست غیر از این عنوان ساده متواضعانه «مثنوی» نام دیگری بر این اثر بی‌همانند خویش بگذارد، ظاهرا هیچ نام دیگری برازنده‌تر و شایسته‌تر از نی‌نامه برای تمامت این کتاب پرآوازه نمی‌توان یافت؛ زیرا در ابیات هجده‌گانه آغازین این کتاب که از دیرباز به همین نام «نی‌نامه» شهرت دارد، تمام لطایف و دقایق تجارب روحانی خویش را که موضوع تمام این مثنوی تعلیمی است، به صورت رمز و کنایه به بیان آورده و باقی مثنوی که شش دفتر کلان را دربر دارد، در حقیقت جز شرح و تفسیر و بحث و تقریر اسرار و رموز این ابیات نیست. کتاب حاضر با عنوان «از نی‌نامه» گزیده‌ای است از کتاب گرانسنگ مولانا که در پایان کتاب نیز لغات وترکیبات و اصطلاحات، اسامی خاص، عبارات عربی یا دشوار و پیچیده آن توضیح داده شده است. در پیوست کتاب نیز مختصری درباره حسام‌الدین چلبی مطالبی بیان شده است.

مشاهیر ادبیات فارسی/مولوی/آثار مولوی
کتاب