این کتاب چهار فصل اصلی دارد که با عنوان کتاب‌های اول تا چهارم به این ترتیب نام‌گذاری شده‌اند: «کتاب اول: سال‌های رشد»، «کتاب دوم: سال‌های هیجان و جوشش»، «کتاب سوم: سال‌های آفرینش» و «کتاب چهارم: سال‌های کامروایی». در این کتاب وقایع زندگی داستایفسکی به ترتیب وقوع و سالشمار زندگی او پیش می‌روند و از خلال آنها، چگونگی شکل‌گیری آثار داستانی او روایت می‌شود. در این میان مفاهیم شک و ایمان نیز در نوشته‌های این نویسنده واکاوی می‌شود. انسان‌های عادی در رمان‌های داستایفسکی همان‌قدر نادرند که در محوطه زندان. جهان او جهان جنایتکاران و قدیسان، هیولاهای رذیلت یا فضیلت است.

منابع مشابه بیشتر ...

659169cd07283.jpg

نویسندگان روس‌

خشایار دیهیمی

این کتاب شامل معرفی و بررسی آثار 162 تن از نویسندگان روس از سال 1700 تا 1985 است و در آن سعی شده است هیچ نویسندهٔ روسی، حتی کم‌اهمیت، از قلم نیفتد. درضمن مدخلی هم جهت آشنایی خوانندگان با ادبیات کهن روسیه از قرن یازدهم تا پایان قرن هفدهم آمده است. مداخل مفصل کتاب از مجلدات مختلف کتاب European Writers و مداخل کوتاه‌تر از کتاب A Handbook of Russian Literature برگرفته شده‌اند. مقالات به ترتیب تاریخ تولد نویسندگان مرتب شده‌اند تا خواننده بتواند از آن همچون کتاب تاریخ ادبیات روسیه استفاده کند، اما فهرست‌هایی به ترتیب الفبای فارسی و لاتین و نیز فهرست‌هایی از مجلات و نشریات روسی، و تلفظ اسامی با الفبای فونتیک بین‌المللی در کتاب گنجانده شده است. به هر مدخل نیز کتاب‌شناسی لاتین و فارسی مربوط به آن اضافه گشته است.

6485d5fce1e37.jpg

نویسنده و کمیسر

پالوچی هورات

این کتاب به سرنوشت نویسندگان در کشورهای مختلف کمونیستی می‌پردازد و به اختصار تضاد اساسی را که میان نویسندگان خلاق و دستگاه کمونیستی وجود دارد مورد توجه قرار می‌دهد