در این کتاب سخن از اساطیر ناحیه‌ای است که بخش اعظم خاور نزدیک قدیم از بین‌النهرین تا آناتولی را در بر می‌گیرد. از لحاظ قوم‌شناسی مردمی که در این ناحیه می‌زیستند، نژادها و زبان‌های متفاوت و گوناگون داشتند؛ از قبیل سومری‌ها (نخستین گروه متشکل از لحاظ سیاسی و اجتماعی که در این ناحیه سکونت کردند)، اعقاب سامی آنان که در اصل از بابلی‌ها و آشوری‌ها بودند، هوریایی‌ها و هیتی‌ها که اقوام هندواروپایی بودند و جانشین قوم بومی آشوری این ناحیه شدند. در این کتاب به اسطوره‌های این اقوام پرداخته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6159a7359164d.jpg

تپه یحیی شهری در ایران باستان

"قدیمی‌ترین نشانه‌های سکونت بشری در تپه یحیی که روی خاک‌ بکر وجود دارد تعدادی خانه‌های کوچک خشتی است که آثار باقی‌ مانده آنها در پنج لایه رویهم قرار گرفته است آزمایش کربن 14 ثابت کرد که قدیمی‌ترین این آثار مربوط به نیمه هزاره پنجم پیش‌ از میلاد است و بناهای آن دوره کهن بصورت محوطه‌های کوچک‌ چهارگوشی بود و اندازه هر ضلع آن به حدود پنج فوت (یک متر و نیم) می رسد. اشیائی که از سنگ صابون ساخته شده بصورت مهره‌های ساده‌ تا ساغرهای جالب بوده و جملگی شباهت بسیار به اشیاء مشابهی‌ دارد که در دورترین مراکز تمدن دوران مفرغ همچون موهنجودارو، مرکز تمدن هاراپا در دره سند و همچنین در ماری واقع در بین النهرین‌ مشاهده گردیده است. تصور می رود بازرگانی بین دره بینن النهرین که از حیث مواد اولیه فقیر بوده با مردم ناحیه تپه یحیی موجبات فراهم شدن پایگاه‌ اقتصادی و بازرگانی را برای بسط مدنیت در هزاره چهارم موجب‌ گشته باشد و احتمالا در تپه یحیی یک حوزه فرهنگی عیلامی بوجود آمده و بازرگانی این منطقه با نواحی شرقی انگیزه‌هائی را فراهم‌ آورده که منجر به ظهور تمدن هاراپا در خلال هزاره سوم پیش از میلاد شده است. کشف‌ خطوط پروتو عیلامی در تپه یحیی که در پانصد مایلی شرق این مناطق قرار دارد نمودار وجود روابط بازرگانی بین‌ این ناحیه،با شهرهای بین النهرین میباشد که منجر به ظهور شهرهائی در این قسمت از ایران در هزاره چهارم‌ پیش از میلاد و همچنین بعدها باعث گسترش تمدنهای شهری در دره سند گردید."

58d56fd4728f1.jpg

فرهنگ اساطیر آشور و بابل

جمعی از نویسندگان

مطالعه‌ تاریخ و فرهنگ آشور و بابل کلیدی برای راهیابی به تاریخ جهان باستان است. اساطیر و باورهای بین‌النهرین برگستره‌ ی وسیعی از تمدن بشری تاثیر گذارده و در شکل ‌گیری باورهای اسطوره‌ای و جهان ‌شناختی اقوام بسیار مؤثر بوده ‌است. کتاب پیش رو که به قلم چندین مولف نگاشته شده است، از مجموعه‌ اساطیر جهان انتشارات لاروس مطالب مرتبط را برگزیده و معرفی نموده است. پس از دیباچه ای از رابرت گریوز، در خصوص اساطیر پیش از تاریخ به قلم گ. ه. لاک.ئه، اساطیر آشور و بابل نگارش ف. ژیران، و اساطیر فنیقی به قلم ل. دلاپورت سخن گفته شده است. اسطوره‌ آفرینش، جهان ایزدان، ایزدان زمین، آسمان، خورشید، جنگ، شکار، توفان، باد وآتش، اسطوره‌ نخستین انسان و پهلوانان اساطیری این اقوام بخشی از مطالب این کتاب را در برمی گیرند که با ترجمه ای از ابوالقاسم اسماعيل پور در سال 1375 توسط انتشارات فکر روز در اختیار علاقمندان قرار گرفت.