سلت‌ها اقوامی اروپایی بودند که در زمان اوج گسترش خویش، در سراسر این قاره از جزایر بریتانیا و ایرلند تا ایتالیا و ایبری و یونان و رمانی پراکنده بودندو سرانجام رومیان و قبیله‌های ژرمن آنها را راندند و امروز اخلاف آنان در ایرلند و اسکاتلند و ولز می‌توان یافت. در این کتاب قصه‌های مهیج پهلوانی، اسطوره‌ای و جادویی این قوم کهن بازگو و مناسک و آیین‌ها و باورهای دینی آنان شناسانده شده و آنچه از گورستان‌ها، قلعه‌ها، آثار هنری و مفرغی و زینت‌آلات کشف شده از اقامت‌گاه‌های آنان می‌توان استنباط کرد، بررسی شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

604609a0967b4.png

آداب و رسوم مردم سمنان (مثل‌ها، افسانه‌ها، لطیفه‌ها، باورهای عامه، حرف و فنون سنتی)

محمد احمدپناهی سمنانی

در این کتاب، به گردآوری ادبیات عامه گرایش بیشتری به چشم می‌خورد و علت آن هم این است که در این منطقه، ادبیات جای خاصی دارد. برخی از داستان‌ها و لطیفه‌ها به گویش محلی تنظیم و آوانویسی و ترجمه شده است تا نمونه‌هایی که ارائه شده، بتواند خواننده و پژوهشگر را در آشنایی با گوشه‌های پرچرخش و متنوع این فرهنگ یاری دهد. مطالب کتاب در نوعی تقسیم‌بندی موضوعی تنظیم شده است. مباحثی که در این کتاب مطرح شده‌اند، عبارتند از: جغرافیای تاریخی و زبان، هنر و ادبیات عامه، افسانه‌ها و لطیفه‌ها، آداب و رسوم، باورهای عامیانه، فنون و حرف سنتی، کشاورزی و دامداری.

60129fa0c3552.png

افسانه‌های مردم ایران‌زمین در فرهنگ مردم درتوجان (جلد 1 ـ 4)

فرخنده پیشدادفر

آبادی درتوجان در پنجاه کیلومتری شرق بندرعباس قرار دارد. این منطقه از چند طایفه تشکیل شده است که معروف‌ترین آنها مزاجانی است و زبان آنها فارسی نزدیک به لهجه سیرازی و لباس آنها نیز مانند فارس‌هاست. این کتاب دربرگیرنده افسانه‌های مردم ایران‌زمین در فرهنگ مردم درتوجان است که همان قصه‌ها و ضرب‌المثل‌هایی است که از زمان‌های دور سینه به سینه نقل شده و به دست ما رسیده است.