سیر الملوک یا سیاست‌نامه اثر خواجه نظام الملک طوسی یکی از مهم‌ترین آثار نثر فارسی در قرن پنجم هجری است که به فرمان ملکشاه سلجوقی در باب آیین فرمانروایی و کشورداری نگاشته شده است. روانی و شیوایی و ایجاز سخن در این کتاب چنان است که اهل ادب آن را یکی از چند کتاب معدود گرانبهایی دانسته‌اند که برای فراگرفتن دقایق هنر نویسندگی باید از آنها بهره جست. این کتاب توسط هیوبرت دارک از ایران‌شناسان انگلیسی تصحیح شده است. از کوشش‌های دارک تحقیق در لغات و اصطلاحات و قواعد دستور زبان این کتاب است که راه را برای مطالعه دیگر محققان می‌گشاید.

منابع مشابه بیشتر ...

644fa603d757f.png

جامع التواریخ: از آغاز پیدایش قبایل مغول تا پایان دوره تیمور قاآن (جلد اول)

رشیدالدین فضل الله همدانی

عظیم‌ترین شاهکار تاریخی که در عصر مغول به رشته تألیف درآمده و بزرگ‌ترین آثار ادبیات ایران کتاب «جامع التواریخ» تألیف خواجه رشیدالدین فضل‌الله است که شامل خصوصیات زندگانی و احوال مغول و عصر تسلط اینان است. این کتاب به امر غازان‌خان و اولجایتو در تحت سرپرستی وزیر معروف همدانی در سال 710 هـ.ق فراهم آمده و شامل سه مجلد است: جلد اول در تاریخ مغول، جلد دوم در تاریخ عمومی و عالم بنام اولجایتو، جلد سوم در جغرافیا. جلد سوم گویا از بین رفته یا تألیف نشده است.

63e4fd8569573.jpg

السیاسه المدنیه

ابونصر محمد فارابی

فارابی، فیلسوف بزرگ و متفکّر کم نظیر، در دانش الهی و دانش کشورداری دو کتاب بی مانند دارد: یکی سیاست مدنیّه (همین کتاب) و دیگری سیرت فاضله. وی در این دو اثر، و نیز در کتاب فصول المنتزعه، مسائل مهمی از دانش الهی و چگونگی نظام جواهر جسمانی و پیوستگی و پدید آمدن آن‌ها نیز جایگاه‌های انسان و نیروهای او را مشخص کرده است. فارابی بحث وحی را از بحث فلسفه جدا ساخته و همه گونه کشورداری و گرد هم آمدن فاضله و غیر فاضله را تشریح کرده است. مترجم فاضل ضمن به دست دادن ترجمه‌ای روان به فارسی امروز از این کتاب در پایان هر فصل شرح و تفسیر روشنگری آورده است. کتاب دارای دو گفتار است. گفتار اول در نمایاندن گونه‌های هستی و جایگاه‌های آنان در سیزده، فصل و گفتار دوم در گونه‌های سیاست کشورداری در دوازده فصل.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60082a2eecce2.png

سیاستنامه «سیر الملوک»

ابوعلی حسن بن علی خواجه نظام‌الملک

سیاست‌نامه که از منشآت جاویدان و فناناپذیر قرن پنجم هجری است، اثر ارزشمند قوام‌الدین ابوعلی حسن بن اسحق ملقب به نظام‌الملک، اتابک با اقتدار الپ‌ارسلان و جلال‌الدین ملکشاه سلجوقی و تاریخ سیر اندیشه‌های سیاسی، اجتماعی و اخلاقی آن زمان است. خواجه نام‌آور که دشمن سرسخت و کینه‌توز ملاحده بود، در این جاویدان‌نامه سعی کرده است رویدادهای عبرت‌آموز جهان اسلام و ایران باستان، همچنین شرح نهضت‌های فراگیر تحولات آن روزگار «خرم‌دینان ـ مانویان ـ مزدکیان ـ قرمطیان و باطنیان» را با نثری شیوا و روان به رشته تحریر درآورد.

نثر/متون کهن/ادبی
کتاب
5f7a1ddb2c9e8.jpg

گزیده سیاست نامه (سیرالملوک)

ابوعلی حسن بن علی خواجه نظام‌الملک

سیرالملوک یا سیاست نامه کتابی است مشتمل بر مسائل حکومتی، سیاسی و اجتماعی دوره سلجوقیان و یکی از متن‌های مهم تاریخی و از آثار زیبای نثر فارسی. سیرالملوک در نوع خود کتاب ممتازی است و عباس اقبال آن را در میان کتاب‌های فارسی کم‌نظیر می‌شمارد. موضوع کتاب سیاست کشورداری و سازمان اداری و آداب و رسوم ایران در دوره سلجوقیان است که با بیانی دلنشین همراه با داستانهای آموزنده و حکایات لطیف به تحریر درآمده است.

نثر/متون کهن
کتاب