این کتاب ترجمه‌ای است از متن انگلیسی کتاب «History of muslim education» که رساله دکترای احمد شبلی مصری، استاد تاریخ و تمدن اسلامی در دانشگاه قاهره، که به سال 1954 در بیروت منتشر شده است. این کتاب از پنج فصل و یک پیوست تشکیل شده و نویسنده در آن به بررسی تاریخ آموزش اسلامی از آغاز اسلام (آغاز سده هفتم میلادی) تا سرنگونی خاندان ایوبی در مصر (648 هـ.) می‌پردازد. عناوین فصول کتاب به ترتیب عبارتند از: جایگاه‌های آموزش، کتابخانه‌ها، استادان، شاگردان و پایه‌گذاران و اوقاف و موقوفه‌ها و سازمان نهادهای آموزشی. در پیوست‌های کتاب نیز ابتدا درباره درس‌مایه در مصر به روزگار فرمان‌گذاری فاطمیان سخن به میان آمده و پیوست دوم که توسط مترجم به کتاب افزوده شده، نقدی است که شادروان دکتر مصطفی جواد استاد دانشگاه بغداد بر این کتاب نوشته است.

منابع مشابه بیشتر ...

652415c723f88.jpg

تا‌ریخ‌ کتا‌ب‌: از کهن‌ترین‌ دوران‌ تا‌ عصر حا‌ضر

سوند دال

در مورد موضوع کتاب در مقدمه آمده است: "کار ترجمه کتاب تاریخ الکتاب، اثر سوند دال، نویسنده دانشمند و رئیس هیات امنای دانشگاه کپنهاگ را آغاز کردیم، نویسنده ای که در کتابش سرمایه علمی عظیمی را با تحقیق ژرف فراهم آورده است، به طوری که آن را در ردیف نادرترین کتابها در نوع خود قرار می دهد و شامل بحثی فراگیر و مفصل درباره تاریخ کتاب از ابتدای پیدایش آن و از کهن ترین دوران تاکنون، در سرزمینهای مختلف جهان است. مولف این کتاب بحث را از مصر که گاهواره تمدن و مادر کتاب در چین و آشور و بابل و آنگاه در مورد طومارهای پوستی که به دست یونانیها، رومیها و رهبانان قرون وسطا نوشته شده اند، به تحقیق می پردازد و سپس آخرین مراحلی را که کتاب تا امروز پیموده و به دست ما رسیده است مورد بررسی قرار می دهد. نویسنده، در ضمن این مباحث، کاربرد کاغذ را از ابتدای اختراع آن در چین، تا وضعیت کنونی آن در پیشرفته ترین کشورها بیان می کند. سوند دال در بحث خویش تنها به تاریخ کتاب اکتفا نمی کند، بلکه به همراه آن تاریخچه پیدایش کتابخانه ها را نیز از دوره پیش از میلاد، در زمان تسلط فراعنه بر مصر و هنگامی که کاهنان آمون و رع مدیریت کتابخانه ها را به عهده داشتند بیان می کند. این کاهنان شاگردانشان را چون امروز برای انجام این وظیفه به دقت تربیت می کردند.....خلاصه کلام آن که این کتاب دارای شش بخش مهم است که مباحث تاریخی مفصل را از کهن ترین دوران تا امروز در بردارد به این شرح: 1.ماده کتاب و شکل آن 2. جلد کردن کتاب 3. مصور سازی کتاب 4. تاریخ چاپ کتاب 5. تشکیلات تجارت کتاب و قوانین آن 6. تاریخچه کتابخانه ها در کشورهای مختلف جهان..."

65240535326fc.jpg

تاریخ و فلسفه کتابداری

آجیت‌کمار موکهرجی

در بخش نخست این کتاب (فصل اول تا هفتم)، به علم و فلسفه کتابداری اشاره شده مباحث این بخش بدین قرار است :زمینه و تصویر کتابداری ;فلسفه کتابداری ;امتیاز و ارزش برداشت فلسفی ;فلسفه علمی ;هدف‌های کتابخانه‌ها و فلسفه اخلاقی حرفه‌ای کتابدار ;کتابخانه و اجتماع ;آموزش :کتابخانه‌ها و عادات مطالعه .در بخش دوم (فصل هشتم تا چهاردهم)، تاریخ کتابخانه و کتابداری طی دوران فرهنگی خاص از تمدن‌های باستان تاکنون شرح داده می‌شود .عناوین این فصل‌ها به ترتیب عبارت‌اند از :تاریخ کتابداری :کتابخانه‌ها در عهد باستان ;کتابخانه در قرون وسطی ;کتابخانه پیش از دوران نوین ; کتابخانه در دوران نوین ;کتابخانه در قرن نوزدهم ;شکوفایی دوران نوین : پیشرفت کتابخانه‌ها و کتابداری در قرن بیستم ;سیر پیشرفت .