تهیه کتاب‌های برگزیده نظم و نثر از قدیم الایام تاکنون مرسوم بوده و هست و همه افراد صاحب ذوق در زمان‌هایی که هنوز صنعت چاپ و دیگر صنایع تکثیر کتاب و نوشته به وجود نیامده بود، خود به تهیه گزیده‌هایی از نظم و نثر برای خود همت می‌ورزیدند و حاصل آن کوشش‌ها، کتاب‌هایی است که با عنوان‌های کشکول، جُنگ، دفتر شعر پدیدار شده و سپس به صورت کتاب‌های مدون یعنی کتاب‌های تذکره شعرا و ادبا و دانشمندان درآمده است. این کتاب مجموعه‌ای است از گزیده بهترین آثار نثر نویسندگان توانای قدیم و جدید ایران. در ابتدای کتاب، مقدمه‌ای درباره نثر فارسی و انواع و ادوار آن نگاشته شده که اطلاعی اجمالی است بر دوران نثر فارسی. پس از این مقدمه، سیر تحول و تکامل نثر فارسی به قلم استاد نفیسی آورده شده است. پس از آن گزیده‌ای از متون نثر فارسی آورده شده است. در ابتدای هر مطلب، اثر و صاحب اثر معرفی شده و در متونی که مشکلات لغوی یا عبارتی وجود داشت، توضیح و شرح لازم در پایان متن داده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65ae888a08243.jpg

علما و نویسندگان بوشهر: بر پایه کتاب الذریعه الی تصانیف الشیعه آقا بزرگ تهرانی‌

در مجموعه حاضر، مطالب مربوط به علما و دانشمندان بوشهری، از کتاب 28جلدی ((الذریعه الی تصانیف الشیعه))، استخراج و به فارسی برگردانده شده است .در بخش پایانی کتاب، مترجم علاوه بر مطالب مندرج در کتاب ((الذریعه))، توضیحات دیگری درباره شخصیت‌های یاد شده، ضمیمه کرده است.

6589945a6be8c.jpg

سیر سخن - جلد اول (شا‌مل‌ شرح‌ احوال‌ معروفترین‌ نویسندگان ایران‌ از قدیمیترین‌ ازمنه‌ تا‌ عصر حا‌ضر و برگزیده‌ آثا‌ر آنا‌ن‌)

احمد احمدی, حسین رزمجو

کوششی است از حسین رزمجو و احمد احمدی که شرح زندگینامهٔ شاعران و نویسندگان برجستهٔ تاریخ ادبیات ایران می باشد. سیر سخن، مجموعه ای کامل از شرح حال و زندگینامهٔ نویسندگان و شاعران برجستهٔ قدیم و معاصر ایران می باشد. کتاب حاضر به کوشش آقایان احمد احمدی و حسین رزمجو گردآوری و در سال ۱۳۴۳ توسط انتشارات کتابفروشی باستان در مشهد چاپ و انتشار یافت. کتاب سیر سخن، شامل شرح احوال معروف ترین نویسندگان و شاعران ایران، از قدیمی ترین ازمنه تا عصر حاضر و برگزیده آثار آنان از جمله: آثاری از علی دشتی، ملک الشعرای بهار، سعید نفیسی، رسول پرویزی، محمدعلی جمال زاده، ایرج افشار، عنصرالمعالی کیکاووس، عبدالرحیم طالبوف، ابولفضل بیهقی (تاریخ بیهقی) و سایر شاعران و نویسندگان مطرح ایران می باشد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61d075886ab9d.png

شیراز

منوچهر دانش‌پژوه

شیراز نگینی درخشان در فرهنگ و تمدن ایران‌زمین یکی از زیباترین و نامدارترین شهرهای کشور با آن سابقه تاریخی و مجموعه‌ای است از تمدن باستانی جهان. شیراز وارث تمدن اقلیم پارس و مرکز آن تخت جمشید نشانه‌ای است از هویت باستانی و سهم بسیار ارزشمند ایرانی در تمدن و فرهنگ جهان. اما شیراز با آن موقعیت خاص جغرافیایی، سرزمین شعر و شاعری است و دو مروارید درشت ادبیات جهان یعنی سعدی و حافظ از این سرزمین هستند و آرامگاه آنها محفل هر هنردوستی است. این کتاب خواننده با با نام و القاب شیراز، پیشینه تاریخی شیراز از دوران باستان تاکنون و نیز حکومت‌های گوناگون آن مانند اتابکان فارس، خاندان بویه، دوران کریم خان زند و قاجار تا دوران اخیر آشنا می‌سازد. آشنایی با باغ‌های شیراز، ذکر شاعران شیراز، مدارس قدیم، بناهای باستانی، ترانه‌های شیرازی و معرفی منابع معروف درباره شیراز بخشی از فهرست مطالب کتاب است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب
60fd68336c215.jpg

هزار سال تفسیر فارسی، سیری در متون کهن تفسیری پارسی با شرح و توضیحات

منوچهر دانش‌پژوه

هزار سال تفسیر فارسی، سیری است در متون کهن تفسیری پارسی با شرح و توضیحات، تفاسیری چون ترجمه تفسیر طبری، تفسیر قرآن پاک، تفسیر مفردات قرآن، تفسیر سورآبادی، تفسیر کشف الاسرار میبدی، تفسیر نسفی، تفسیر گازر و ... این کتاب مجموعه ای کامل حاوی بررسی تفاسیر کهن فارسی با ذکر نمونه از تفاسیر بازمانده که هم منتخبی از نثرهای شیوای کهن پارسی در کتب تفسیر است و هم گزیده ای از مباحث و قصص قرآنی

نثر/متون کهن/تفسیری و دینی
کتاب