این گزیده حاصل مطالعه ودقت چندین‌ساله استاد محمد قهرمان در بیش از شصت هزار بیت از غزلیات صائب تبریزی این گوینده خوش‌خیال معنی‌آفرین است که پس از بازنگری‌های فراوان 5400 بیت در این گزیده آورده شده است. این مجموعه در دو بخش تدوین شده است: 300 غزل منتخب در 2514 بیت و پس از آن ابیات برگزیده از غزل‌ها و بخش متفرقات دواوین شاعر که 3382 بیت است. غزل‌ها و ابیات منتخب به صورت الفبایی مرتب شده تا یافتن شعر موردنظر آسان باشد.

منابع مشابه بیشتر ...

65d0aeafc0ff8.jpg

کتاب سیمای شاعران: شرح حال و نمونه آثار شعرای نامی ایران از قدیمیترین ایام تا عصر حاضر

صابر کرمانی

سیمای شاعران، شرح حال، نمونه آثار ۲۰۲ شاعر نامی ایران از قدیمترین ایام تا عصر حاضر است. شعر من سوز دل سوخته زار من است شعر من پرتو تابنده افکار من است شعر من گوهر دریای دل خونین است شعر رخشنده دل گوهر شهوار من است آغاز کتاب با مقدمه ای از مولف ،صابر کرمانی ،درباره شعر و شاعری است. مولف در ابتدای هر شعر ،وصف حالی از شاعر ارائه داده تا خواننده با سراینده اشعار نیز آشنایی مختصر پیدا کند.عمده اشعار گردآوری شده به سبک کهن و با وزن و قافیه و در عین حال در مواردی از سرایندگان شعر نیمایی نیز شواهدی آورده شده است همچون فریدون مشیری و نادر نادرپور ... . طبع جدید اثر با ویرایش مجدد و اضافات و اصلاحات و چاپی زیبا و در دو رنگ منتشر گردیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63f63875b67da.jpg

صد غزل از صائب تبریزی (با شرح عبارات و ترکیبات ادبی و معنی لغات و اصطلاحات)

محمدعلی صائب تبریزی

کتاب حاضر، تلاشی است در راستای بازخوانی نظریه‌های ادبی و هنری 201 تن از شاعران سبک هندی و مطالعه تصویرسازی‌های بدیع و نواندیشی‌های سرایندگان این سبک در دوران صفوی. نگارنده، در ابتدای نوشتار خویش به «صائب تبریزی» پرداخته و صد غزل از وی را مورد واکاوی قرار داده است. وی سپس در فصل دوم به مطالعه آثار نوزده شاعر از جمله محتشم کاشانی،‌عرفی شیرازی، شیخ بهایی، رضی‌الدین آرتیمانی، کلیم کاشانی و فیض کاشانی پرداخته و در فصل سوم از 81 شاعر دیگر نام برده و آثارشان را بررسی کرده است. همچنین در آخرین فصل، صد نمونه از صد شاعر این طرز نوین ذکر نموده است.

نظم/شعر کلاسیک/غزلیات
کتاب
626a92c74c089.png

اشعاری از صائب به انتخاب خود ایشان

محمدعلی صائب تبریزی

سفینه صائب شامل اشعار 760 شاعر است. در ابتدای سفینه، 1212 بیت از اشعار خود را انتخاب کرده و پس از آن بدون ترتیبی اشعار شاعران دیگر را آورده است. به نظر می‌رسد صائب سفینه خود را همواره با خود داشته و به هر شهری سفر می‌کرده با شعرای آن شهر تماس می‌گرفته و اشعار آنان را می‌گرفته و در دفتر خود ثبت می‌نموده است. این سفینه شامل بیست هزار بیت شعر است که بخش اول آن تک‌بیتی‌ها و چند غزل از صائب را به انتخاب خود او شامل می‌شود و بخش‌های بعدی محتوی اشعار شاعران و متقدم و معاصر است. در این کتاب تک‌بیتی‌های صائب تصحیح شده است. این تک‌بیتی‌ها در نسخه خطی به وسیله صائب و به خط خود او نوشته شده و در سال 1088 قمری توسط یکی از شاگردان او رونویس شده است.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب