از دوران کودکی پروین اعتصامی، ذوق و قریحه‌ای سرشار از احساسات و طبعی خوش و میلی وافر به شعر و ادب فارسی در او نمایان بود؛ به گونه‌ای که از نه‌سالگی به سرودن شعر روی آورد و چیزی نگذشت که اشعارش در میان جامعه ایرانی جای خود را باز کرد و علاقمندان فراوانی پیدا نمود و هنوز چندی از خاموشی این ستاره تابان نمی‌گذشت که به کرات دیوان او با تیراژ بالا به چاپ رسید و روز بر دوست‌دارانش افزوده می‌شد؛ چون مضامین اشعارش پند و موعظه، اخلاق، حمایت از بیچارگان و ستمدیدگان است که این مسائل نیز مورد علاقه عموم بود. در این گزیده برای آشنایی بیشتر با پروین و شیوه فکری او، چند قصیده و قطعه و ... از چاپ پنجم دیوانش که به کوشش ابوالفتح اعتصامی منتشر شده، آورده شده است و در بعضی موارد که به نظر می‌رسید مفهوم واژه‌ای یا بیتی برای برخی از خوانندگان ممکن است روشن نباشد، به اختصار شرح داده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65d0aeafc0ff8.jpg

کتاب سیمای شاعران: شرح حال و نمونه آثار شعرای نامی ایران از قدیمیترین ایام تا عصر حاضر

صابر کرمانی

سیمای شاعران، شرح حال، نمونه آثار ۲۰۲ شاعر نامی ایران از قدیمترین ایام تا عصر حاضر است. شعر من سوز دل سوخته زار من است شعر من پرتو تابنده افکار من است شعر من گوهر دریای دل خونین است شعر رخشنده دل گوهر شهوار من است آغاز کتاب با مقدمه ای از مولف ،صابر کرمانی ،درباره شعر و شاعری است. مولف در ابتدای هر شعر ،وصف حالی از شاعر ارائه داده تا خواننده با سراینده اشعار نیز آشنایی مختصر پیدا کند.عمده اشعار گردآوری شده به سبک کهن و با وزن و قافیه و در عین حال در مواردی از سرایندگان شعر نیمایی نیز شواهدی آورده شده است همچون فریدون مشیری و نادر نادرپور ... . طبع جدید اثر با ویرایش مجدد و اضافات و اصلاحات و چاپی زیبا و در دو رنگ منتشر گردیده است.

65c232b5697b7.jpg

مجموعه گلها یا تذکره بانوان شاعره ایران از پروین اعتصامی تاامروز - جلد دوم

محمد دیهیم

شاید بعضی ها تصور نمایند که آثار بجای مانده فرهنگی از ادوار مختلف و زمانهای متفاوت فقط مربوط به مردان بوده و زنان هیچگونه نقشی در آفرینش ادب و فرهنگ نداشته اند در صورتیکه زنان زیادی در این جهان پهناور آفرینندگان آثار بزرگی شده اند. وقتی در آثار و احوال بانوان شاعره این کشور شعر و ادب پرور مطالعه می نمائیم و بزرگانی چون رابعه، مهستی و پروین اعتصامی را مانند ستارگان درخشانی در آسمان ادبیات کشور مشاهده می کنیم بر خود می بالیم که در کنار مردان نام آور میدان شعر و ادب بودند زنانیکه کم از مردان نبوده و مایه مباهات و افتخار این سرزمین بوده اند. صاحب لباب الالباب وقتی از رابعه قزداری سخن به میان میآورد گوید: رابعه اگر چه زن بود اما به فضل بر مردان جهان بخندیدی، فارس هر دو میدان و والی هر دو بیان، بر نظم تازی قادر و در شعر پارسی بغایت ماهر...