5ee0f74603877.png

آثار وثوق؛ نمونه‌هایی از نظم و نثر وثوق الدوله

مکان چاپ: تهران تاریخ چاپ: ۱۳۴۳ هجری شمسی زبان: فارسی

زندگانی و سیاسی حسن وثوق الدوله از سال 1288 شمسی شروع و در اوایل سال 1299 پایان پذیرفت؛ ولی در سال 1305 پس از چند سال توقف در اروپا به ایران بازگشت و دو دوره به نمایندگی مجلس شورای ملی برگزیده نیز به وزارت مالیه و عدلیه منصوب گردید تا از سال 1308 در اثر ضعف مزاج و کسالت از خدمات دولتی استعفا کرد. او دو شخص مختلف دارد با دو شخصیت متمایز و متباین؛ یکی وثوق الدوله سیاست‌پیشه و بی‌باک و راه‌شناس که جمیع مدارج دیوانی و مناصب دولتی را از استیفای ایالت آذربایجان تا ریاست وزارء طی نموده، اما وثوق الدوله ثانوی یعنی آن شخصیتی که مورد علاقه است، ادیبی است والامقام، نویسنده‌ای است توانا، خطیبی است مقتدر و برتر از همه گوینده‌ای است نازک‌خیال و شاعری است شیرین‌سخن. این کتاب دربرگیرنده نمونه‌هایی است از نظم و نثر او و در ابتدای کتاب نیز شرح حالی از ملک‌الشعراء بهار آورده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6574743717929.jpg

مرواریدها و خزفها

جمشید امیربختیاری

نویسنده کتاب میگوید نیت و مراد من از نگارش این رساله منحصرا یک بحث و تحقیق صد در صد ادبی و هدف من صرفا گفت و گویی در جنبه ادبی شادروان حسن وثوق است، اگر به مقتضای کلام صحبت یا اشاره ای از سیاست و سیاستمداری آن مرحوم به میان آید فقط از نظر تجزیه و تحلیل شخصیت ادبی و تاثیر سیاست و افکار سیاسی و اجتماعی یک گوینده یا نویسنده در آثار و اشعار و طرز تفکر و نحوه اندیشه و بالاخره چگونگی مضامین و تخیلات شاعرانه شاعر و شان نزول اشعار او می باشد.

654a3b4638f2f.jpg

بانوی آب

بهمن صالحی

از جمله آثار معروف صالحی در حوزه نیمایی کتابی درباره حضرت فاطمه زهرا(س) تحت عنوان «بانوی آب» است و ایشان نخستین‌بار ترکیب زیبا و پرمعنای بانوی آب را در این کتاب به کار برد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63c56fa010fec.jpg

دیوان وثوق (وثوق الدوله)

حسن وثوق الدوله

حسن وثوق (وثوق‌الدوله) (۱۲۵۲ ش - بهمن ۱۳۲۹) چند دوره نخست‌وزیر ایران بود. وی برادر احمد قوام (قوام‌السلطنه) بود. وی فرزند میرزا ابراهیم معتمدالسلطنه و نوهٔ پسری محمد قوام‌الدوله آشتیانی است. علوم ادبی را از میرزا احمد گلپایگانی و فلسفه را نزد میرزا هاشم رشتی اشکوری و میرزا ابوالحسن جلوه آموخت. او در سفرهایی که به خارج رفت فرانسوی را به خوبی و همچنین انگلیسی را فراگرفت. وثوق در جوانی و در سال ۱۲۷۱ شمسی مستوفی آذربایجان شد و لقب وثوق الملک را از ناصرالدین شاه دریافت کرد. در سال ۱۲۷۳ لقب او به وثوق الدوله تغییر یافت. در دورهٔ یکم و دوم مجلس شورای ملی به نمایندگی انتخاب شد و در مجلس به سمت نیابت ریاست مجلس دست یافت. او از سال ۱۲۹۰ خورشیدی تا اوایل سلطنت رضاشاه شانزده بار عهده‌دار وزارتخانه‌های مالیه(دارایی)، خارجه، عدلیه (دادگستری)، داخله (کشور) و معارف (فرهنگ) گردید. پس از فتح تهران توسط مجاهدین، مجلس عالی مرکب از سی نفر برای اداره مملکت تشکیل شد که وثوق الدوله عضو آن بود. پس از انحلال مجلس عالی و تعیین هیئت مدیره، رئیس آن هیئت گردید که حکم اعدام شیخ فضل الله نوری توسط آن هیئت صادر شد...

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب