اگر مولانا جلال‌الدین بلخی سراینده این عظیم‌ترین منظومه عرفانی در سراسر قرن‌ها، می‌خواست غیر از این عنوان ساده متواضعانه «مثنوی» نام دیگری بر این اثر بی‌همانند خویش بگذارد، ظاهرا هیچ نام دیگری برازنده‌تر و شایسته‌تر از نی‌نامه برای تمامت این کتاب پرآوازه نمی‌توان یافت؛ زیرا در ابیات هجده‌گانه آغازین این کتاب که از دیرباز به همین نام «نی‌نامه» شهرت دارد، تمام لطایف و دقایق تجارب روحانی خویش را که موضوع تمام این مثنوی تعلیمی است، به صورت رمز و کنایه به بیان آورده و باقی مثنوی که شش دفتر کلان را دربر دارد، در حقیقت جز شرح و تفسیر و بحث و تقریر اسرار و رموز این ابیات نیست. کتاب حاضر با عنوان «از نی‌نامه» گزیده‌ای است از کتاب گرانسنگ مولانا که در پایان کتاب نیز لغات وترکیبات و اصطلاحات، اسامی خاص، عبارات عربی یا دشوار و پیچیده آن توضیح داده شده است. در پیوست کتاب نیز مختصری درباره حسام‌الدین چلبی مطالبی بیان شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65d0aeafc0ff8.jpg

کتاب سیمای شاعران: شرح حال و نمونه آثار شعرای نامی ایران از قدیمیترین ایام تا عصر حاضر

صابر کرمانی

سیمای شاعران، شرح حال، نمونه آثار ۲۰۲ شاعر نامی ایران از قدیمترین ایام تا عصر حاضر است. شعر من سوز دل سوخته زار من است شعر من پرتو تابنده افکار من است شعر من گوهر دریای دل خونین است شعر رخشنده دل گوهر شهوار من است آغاز کتاب با مقدمه ای از مولف ،صابر کرمانی ،درباره شعر و شاعری است. مولف در ابتدای هر شعر ،وصف حالی از شاعر ارائه داده تا خواننده با سراینده اشعار نیز آشنایی مختصر پیدا کند.عمده اشعار گردآوری شده به سبک کهن و با وزن و قافیه و در عین حال در مواردی از سرایندگان شعر نیمایی نیز شواهدی آورده شده است همچون فریدون مشیری و نادر نادرپور ... . طبع جدید اثر با ویرایش مجدد و اضافات و اصلاحات و چاپی زیبا و در دو رنگ منتشر گردیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

652e7f181e41a.jpg

کشف الابیات مثنوی معنوی

مولانا جلال الدین محمد بلخی

کتاب حاضر برای استفاده کنندگان از مثنوی شریف فراهم آمده تا جایگاه بیت یا ابیاتی را در مثنوی بجویند و به حکمت یا داستان مورد نظرشان دست یابند، آن چه ما را به تنظیم این مجموعه برانگیخت اهمیت بر نفوذ این کتاب بزرگ در تاریخ ایران و اسلام است.

مشاهیر ادبیات فارسی/مولوی/آثار مولوی
کتاب
64d24ba9b887a.jpg

مثنوی معنوی

مولانا جلال الدین محمد بلخی

موضوع کتاب مثنوی معنوی از مولانا محمد بلخی خلاصه داستانها، قطعات و تمثیلات، دوبیتی ها، تک بیتی ها، رباعیات، زندگی نامه و چند مقاله که به اهتمام محسن غیور در سال 1363 منتشر شده است

نظم/شعر کلاسیک/مثنوی‌ها
کتاب