این کتاب دربرگیرنده گلچینی است از اشعار نغز و دلکش و پر از نشاط و شادی سخن‌پردازی باریک‌اندیش، شاعری که به ظرافت طبع و قدرت توصیف و وسعت حفظ و ذوق سرشار و مهارت در تشبیه پیش همگان شهرت یافته است. این گل‌های دسته بسته از میان مجموعه آثار برجای‌مانده منوچهری دامغانی برگزیده شده است. در ابتدای کتاب مقدمه‌ای در احوال شاعر و شیوه شاعری او آورده شده است. در این گزیده ابتدا قصاید و قطعات آورده شده و سپس به ترتیب مسمطات و رباعیات آورده شده‌اند.

منابع مشابه بیشتر ...

65d0aeafc0ff8.jpg

کتاب سیمای شاعران: شرح حال و نمونه آثار شعرای نامی ایران از قدیمیترین ایام تا عصر حاضر

صابر کرمانی

سیمای شاعران، شرح حال، نمونه آثار ۲۰۲ شاعر نامی ایران از قدیمترین ایام تا عصر حاضر است. شعر من سوز دل سوخته زار من است شعر من پرتو تابنده افکار من است شعر من گوهر دریای دل خونین است شعر رخشنده دل گوهر شهوار من است آغاز کتاب با مقدمه ای از مولف ،صابر کرمانی ،درباره شعر و شاعری است. مولف در ابتدای هر شعر ،وصف حالی از شاعر ارائه داده تا خواننده با سراینده اشعار نیز آشنایی مختصر پیدا کند.عمده اشعار گردآوری شده به سبک کهن و با وزن و قافیه و در عین حال در مواردی از سرایندگان شعر نیمایی نیز شواهدی آورده شده است همچون فریدون مشیری و نادر نادرپور ... . طبع جدید اثر با ویرایش مجدد و اضافات و اصلاحات و چاپی زیبا و در دو رنگ منتشر گردیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5ee113a9dc94e.png

برگزیده اشعار استاد منوچهری دامغانی

ابوالنجم احمد منوچهری دامغانی

ابوالنجم حمد بن قوص بن احمد منوچهری دامغانی از بزرگان شاعران خوش‌قریحه و شیرین‌سخن و نکته‌پرداز زبان فارسی است و در توصیف و تشبیه به‌ویژه در وصف مناظر طبیعت نقاش چیره‌دستی است که با کلک موئین خویش طبیعت رنگارنگ زیبا را در نقش لفظ درمی‌آورد و لفظ خشک و بی‌روح را به دم مسیحائی جان می‌بهشد و بدان‌گونه ترکیبی می‌سازد که جز حد زیبایی و کمال و جمال و نشاط و طرب نامی بدان نمی‌توان داد. در این کتاب گزیده‌ای از اشعار این شاعران خوش‌قریحه که به سال 432 قمری از دنیا رفته است، آورده شده است.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب
5ec25618daf1e.png

گزیده اشعار منوچهری دامغانی

ابوالنجم احمد منوچهری دامغانی

بی‌تردید یکی از متن‌های معروف فارسی، اشعار منوچهری شاعر جوان ایرانی در نیمه اول قرن پنجم هجری است که آهنگ شادی‌آفرین و شورانگیز سخنان زنده او پس از هزار و اندس سال در فضای ادب فارسی طنین‌انداز بوده، خود او از نظر صاحب‌نظران، از استادان مسلم ادبیات توصیفی در سراسر تاریخ ادب فارسی به شمار می‌رود. به همین سبب در این کتاب گزیده‌ای از اشعار او گردآوری شده است. در این گزیده ابتدا تشبیب و تغزل قصیده‌ها و مسمط‌های توصیفی معروف شاعر که در وصف طبیعت و زیبایی‌های آن است، همچنین اشعاری که محذورات در آنها کم‌رنگ و شرایط زیبایی و لطافت و آهنگ و سلاست موجود بوده، انتخاب گردیده؛ سپس در میان ابیات هر قصیده و بندهای مسمط دوباره ابیات بدون محذور انتخاب شده است. در این گزیده هر شعری از قصیده، مسمط و قطعه عنوان مناسبی از خود متن دارد، معنی واژه‌ها و تعبیرات واصطلاحات که بار نخست مطرح شده، مشروح و در موارد بعد مختصر بیان شده است.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب