5eefaff725dce.png

دیوان ابوالقاسم لاهوتی (1264 ـ 1336) با مقدمه و زندگی‌نامه کامل شاعر و زیرنویسی و شرح لغات و اصطلاحات

مکان چاپ: تهران ناشر: موسسه انتشارات امیر کبیر تاریخ چاپ: ۱۳۵۸ هجری شمسی زبان: فارسی

ابوالقاسم لاهوتی (۱۲۶۴ - ۱۳۳۶) شاعر و فعال سیاسی در دوران انقلاب مشروطه بود. ابوالقاسم لاهوتی از اعضای حزب کمونیست ایران (دهه ۱۹۲۰) بود و در دوران رضاشاه، تحت تعقیب قرار گرفت و غیابا محکوم به اعدام گردید؛ ولی موفق به فرار به شوروی گردید. او در کرمانشاه روزنامه بیستون را منتشر می‌کرد. لاهوتی در سال ۱۳۰۵ هجری برابر با ۱۲۶۴ خورشیدی در کرمانشاه به دنیا آمد. وی نام مستعار میرزا احمد الهام برای خود برگزید و اشعار نخستین وی در روزنامه حبل المتین به چاپ رساند. وی از نخستین کسانی است که قالب‌های شعری را درنوردید و به زبانی ساده و روان شعر گفت. از وی مجموعه‌ای شامل قطعه ٫غزل و مقداری تصنیف بر جای مانده‌است. وی مدتی سمت وزیر فرهنگ و هنر تاجیکستان شوروی را برعهده داشت. در تاجیکستان تئاتر و اپرا را پایه گذاری کرد. وی همچنین معاون ماکسیم گورگی در هیئت‌رییسه کانون نویسندگان شوروی بود. وی هرگز به ایران بازنگشت و عاقبت در فروردین ماه سال ۱۳۳۶ خورشیدی در مسکو درگذشت. وی در گورستان نووودویچی مدفون گشته است.

منابع مشابه بیشتر ...

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

649adc80ebb25.jpg

سفینه نوح (دیوان اشعار دکتر نوح خراسانی با زندگینامه و پیشگفتار)

نوح خراسانی

سفینه نوح دیوان اشعار دکتر نوح خراسانی است همراه با زندگی نامه و پیشگفتار که به کوشش علی حبیب حسین نجومیان در سال 1372 توسط انتشارات پاندا منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

631de698dc84d.jpg

هزار مصرع

ابوالقاسم لاهوتی

ابوالقاسم الهامی(متخلص به لاهوتی )در ۲۰ مهر ١٢٦٦ هـ ش در کرمانشاه ایران درخانواده ای فقیر ولی آزادیخواه و اهل شعرو ادب چشم به جهان گشود. پدرش میرزا احمد الهامی به سال ۱۲۶۴ ه ق. در تویسرکان متولد شد و در پنج سالگی به همراه خانواده، به کرمانشاه مهاجرت نمودند. اجداد الهامی همه مروّج شریعت بودند. میرزا احمد بعد از ازدواج وداشتن چند فرزند به شدت دچار درماندگی شد متوسل به حسین بن علی (ع) شد و چون حاجتش برآورده شد پس از آن در مدح و مصیبت اهل بیت شروع به سرودن اشعار نمود. کتاب هزار مصرع از منتخبات اشعار ابوالقاسم لاهوتی است که در سال 1935 مسکو در نشریات کارگران خارجی در اتحاد شوروی منتشر شده است

نثر/متون کهن/گزیده‌ نظم و نثر
کتاب
5c7ea62c434ec.png

دیوان ابوالقاسم لاهوتی

ابوالقاسم لاهوتی

ابوالقاسم لاهوتی در سال 1266 در کرمانشاه به دنیا آمد. پدر پیشه کفش‌دوزی داشت و هر دو شاعر و آزادی‌خواه بودند. وی در خانه پدر با محیط ادبی کرمانشاه آشنا شد و در شانزده‌سالگی به کمک مالی یکی از دوستان خانواده برای تکمیل تحصیلات به تهران رفت. در سال 1284 اولین غزل او که مضمون آزادی‌خواهی داشت در روزنامه حبل المتین کلکته انتشار یافت و تا اندازه‌ای برای او شهرت به ارمغان آورد. شاعر وارد جریانات سیاسی شده و در انقلاب مشروطه در صف فدائیان آزادی قرار گرفته و با مستبدان جنگید. لاهوتی علاوه بر زبان فارسی به زبان‌های تازی، عربی‌، فرانسوی، ترکی و روسی آشنایی داشت و ترجمه‌های زیادی از آن زبان‌ها به زبان فارسی دارد. یکی از ویژگی‌های شعر لاهوتی این است که شاعر خود را در تنگنای قافیه قرار نداده و تا اندازه‌ای آزاد کرده و اوزان عروضی را هم بیش و کم به هم ریخته تا بتواند سخنش را در کوتاه‌ترین و رساترین کالبد به گوش مردم رساند. در سال 1336دفتر زندگی لاهوتی سراینده انقلابی روز ما پس از 73 سال زندگی پرتلاش بسته شد. وی که آرزو داشت در خاک میهن جان دهد و در میهن به خاک سپرده شود، در غربت جان سپرد و در همان جا به خاک سپرده شد. در این دیوان پس از آنکه اشعار سال‌های مختلف گردآوری شده، در بخش‌های بعدی اشعار به این ترتیب چینش شده‌اند: رباعیات، سرودها، بدیهه‌ها، منظومه‌ها، کاوه آهنگر و ترجمه‌ها.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب