مولانا سراج‌الدین قمری از شاعران استاد و زبان‌آور نیمه دوم قرن ششم و ربع اول قرن هفتم هجری است. زادگاه او آمل است و از مطالعه دیوان شاعر چنین استنباط می‌شود که گویا تعلق به لارجان یا لاریجان امروزی داشته است. این دیوان که دربردارنده جمیع آثار شناخته شده «قمری» و در 6962 بیت است، از بخش‌های زیر تشکیل شده است: قصاید شامل 97 قصیده خمریه و مدحی و حکمی و اخلاقی در 2912 بیت، غزل‌ها شامل 75 غزل عاشقانه و عارفانه در 611 بیت، ترجیع‌بندها شامل چهار ترجیع‌بند در مدح و ستایش و مرثیه در 195 بیت، ترکیب‌بندها شامل 13 ترکیب‌بند در ستایش و مرثیه در 575 بیت، قطعات شامل 156 قطعه در ستایش و هجو و حکمت و اخلاق در 1213 بیت، رباعی‌ها شامل 255 رباعی و 510 بیت، اشعار پراکنده شامل چهار قطعه که از منابع مختلف به دست آمده است. مقدمه‌ای به نثر که در آغاز مثنوی «کارنامه» آورده شده است. و بالاخره «کارنامه» که آن را در سه نمط و در سه بحر سریع و خفیف و هزج سروده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

649adc80ebb25.jpg

سفینه نوح (دیوان اشعار دکتر نوح خراسانی با زندگینامه و پیشگفتار)

نوح خراسانی

سفینه نوح دیوان اشعار دکتر نوح خراسانی است همراه با زندگی نامه و پیشگفتار که به کوشش علی حبیب حسین نجومیان در سال 1372 توسط انتشارات پاندا منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

608fcb0933579.png

گزیده اشعار استاد سراج الدین قمری آملی

سراج الدین قمری آملی

مولانا سراج‌الدین قمری آملی از شاعران زبان‌آور و استاد و ذواللسانین ادب ایران در نیمه دوم قرن ششم و ربع اول سده هفتم هجری است. وفات او سال 625 هجری در تبریز اتفاق افتاده و در چرنداب مدفون است. دیوان او در 6962 بیت و شامل قصاید، غزلیات، ترجیع‌بند، ترکیب‌بند، قطعات، رباعیات و چند بیت پراکنده و یک مسمط و یک منظومه به نام «کارنامه» است. سخن او استادانه و بر شیوه شعرای بزرگ خراسان در قرن ششم به ویژه انوری است. شاعری است بسیار فصیح و نیرومند در خلق ترکیبات و استفاده از اطلاعات خود در آنها به همان شیوه‌ای که در شعرای فارسی‌زبان از انوری تا کمال ملاحظه می‌شود. در این کتاب افزون بر اشاره‌ای به زندگی و شعر او، گزیده‌ای از قصاید، غزلیات، ترکیب‌بندها، قطعه‌ها و رباعیات قمری آملی آورده شده است.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب