بدیهی است که هر شاعری به مقتضای ذوق و روح و محیط تربیتی و مشرب و مذهب خاص معنوی خود به گونه‌ای به ذکر مناقب بزرگان دین پرداخته است و کلام هر کدام از گویندگان مذاقی و صبغه‌ای خاص دارد؛ ولی به هر صورت، اشارت به معجزات و کرامات و خوارق عادات نبی وجه مشترک عموم آنان است. در این کتاب اشعار مربوط به نعت رسول اکرم (ص) در شعر فارسی گردآوری و تبیین شده است. البته این نکته گفتنی است که در این کتاب تنها به آثار عده‌ای چند از گویندگان فارسی‌زبان توجه شده است؛ از قبیل ادیب فراهانی، اوحدی مراغه‌ای، بهار خراسانی، جامی، جمال‌الدین محمد اصفهانی، عاشق اصفهانی، عرفی شیرازی، فخرالدین گرگانی، کمال‌الدین اسماعیل اصفهانی، و .... .

منابع مشابه بیشتر ...

65d0aeafc0ff8.jpg

کتاب سیمای شاعران: شرح حال و نمونه آثار شعرای نامی ایران از قدیمیترین ایام تا عصر حاضر

صابر کرمانی

سیمای شاعران، شرح حال، نمونه آثار ۲۰۲ شاعر نامی ایران از قدیمترین ایام تا عصر حاضر است. شعر من سوز دل سوخته زار من است شعر من پرتو تابنده افکار من است شعر من گوهر دریای دل خونین است شعر رخشنده دل گوهر شهوار من است آغاز کتاب با مقدمه ای از مولف ،صابر کرمانی ،درباره شعر و شاعری است. مولف در ابتدای هر شعر ،وصف حالی از شاعر ارائه داده تا خواننده با سراینده اشعار نیز آشنایی مختصر پیدا کند.عمده اشعار گردآوری شده به سبک کهن و با وزن و قافیه و در عین حال در مواردی از سرایندگان شعر نیمایی نیز شواهدی آورده شده است همچون فریدون مشیری و نادر نادرپور ... . طبع جدید اثر با ویرایش مجدد و اضافات و اصلاحات و چاپی زیبا و در دو رنگ منتشر گردیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61054f3ae0a99.jpg

ارض ملکوت، کالبد انسان در روز رستاخیز از ایران مزدایی تا ایران شیعی

ارض ملکوت، از آثار کلیدی و مبنایی هانری کربن است. موضوع بحث آن عالمی است که در میانه عالم معقول محض و عالم محسوس محض قرار دارد، و این همان عالم مثال است که در اندیشه ایرانی، چه ایران مزدایی و چه ایران شیعی، فراوان درباره‌اش بحث شده است. اعتقاد به این عالم راه را بر بسیاری از تعارض های به ظاهر ناگشودنی و نزاع‌های بی حاصل در عرصه دین و اندیشه می‌بندد. در این اثر نشان داده شده است که چگونه «افلاطونیان پارس» درهمیشه تاریخ تا به امروز در عرصه پیکار برای کشف این عالم و بهره گیری از آن، حضور کارآمد داشته‌اند و بشریت امروز می‌تواند بر مبنای دستاوردهای آنان این «قاره گمشده» را بازیابی کند

فنون ادبی
کتاب