5ef8b53bcdc96.png

هفت دیوان محتشم کاشانی (جلد دوم) شبابیه، صبائیه، رساله رجالیه، رساله نقل عشاق، ضروریات و معمیات

مکان چاپ: تهران ناشر: میراث مکتوب تاریخ چاپ: ۱۳۸۰ هجری شمسی زبان: فارسی

حسان العجم کمال‌الدین محتشم کاشانی (935 ـ 996 هـ.ق) فرزند خواجه میراحمد نراقی از شاعران بزرگ خطه کاشان بوده است. اندک آشنایی با این شاعر سبک هندی قرن دهم تنها از طریق ترکیب‌بندی است که در رثای امام حسین (ع) سروده و دیگر اشعارش به فراموشی سپرده شده است. او شاعری است که ممارست فراوان در فن شعر و دقایق و انواع آن نموده، بیشتر به نظم غزلیات و قصاید و ماده تاریخ‌ها و معمیات پرداخته، ابیات عاشقانه و اشعار مدحیه بسیاری به یادگار گذاشته است. این کتاب شامل هفت دیوان به نام‌های: شیبیه، شبابیه، صبائیه، رساله رجالیه، رساله نقل عشاق، ضروریات و معمیات می‌باشد که برای نخستین بار مطابق نظم و ترتیب خود شاعر به زینت طبع آراسته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5f5cf6d68f77f.png

دیوان مولانا محتشم کاشانی؛ شامل رساله جلالیه، نقل عشاق، قصاید، غزلیات، مناقب، مراثی، قطعات، رباعیات، مثنویات

کمال‌الدین محتشم کاشانی

مولانا کمال‌الدین محتشم کاشانی به طوری که در بعضی تذکره‌ها آمده، نام شریفش علی فرزند خواجه میراحمد و تاریخ تولدش روشن نیست؛ ولی سال فوت را بالاتفاق 996 ذکر کرده‌اند. وی در زمان سلطنت شاه طهماسب صفوی می‌زیسته و عمر طولانی هم نموده است. این کتاب شامل کلیه آثار مرحوم محتشم یعنی رسائل جلالیه، نقل عشاق و کلیه قصاید و غزلیات و مدایح و مناقب و مراثی و مثنویات و قطعات و رباعیات می‌باشد.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب
5f579b1c539ad.png

دوازده بند محتشم کاشانی در رثای ثارالله

کمال‌الدین محتشم کاشانی

در این کتابچه دوازده بند محتشم کاشانی در رثای ثارالله (ع) آورده شده است.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب