5f09e53343297.png

باغ تخت؛ قلعه مربوط به اوایل قاجاریه (ضمیمه مجله بررسی‌های اسلامی)

مکان چاپ: تهران تاریخ چاپ: هجری شمسی زبان: فارسی

باغ تخت در شمال شهر شیراز و در پای کوهستان شمالی این شهرستان قرار دارد و در دوره پهلوی مرکز پیاده ارتش شاهنشاهی بود که قسمتی از پادگان‌های نظامی در آن استقرار داشتند. اساس اولیه این باغ بسیار قدیمی است و بنیان آن به وسیله اتابک قراچه از اتابکان سلغری گذاشته شده است. این کتابچه به معرفی این باغ اختصاص دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

61d075886ab9d.png

شیراز

منوچهر دانش‌پژوه

شیراز نگینی درخشان در فرهنگ و تمدن ایران‌زمین یکی از زیباترین و نامدارترین شهرهای کشور با آن سابقه تاریخی و مجموعه‌ای است از تمدن باستانی جهان. شیراز وارث تمدن اقلیم پارس و مرکز آن تخت جمشید نشانه‌ای است از هویت باستانی و سهم بسیار ارزشمند ایرانی در تمدن و فرهنگ جهان. اما شیراز با آن موقعیت خاص جغرافیایی، سرزمین شعر و شاعری است و دو مروارید درشت ادبیات جهان یعنی سعدی و حافظ از این سرزمین هستند و آرامگاه آنها محفل هر هنردوستی است. این کتاب خواننده با با نام و القاب شیراز، پیشینه تاریخی شیراز از دوران باستان تاکنون و نیز حکومت‌های گوناگون آن مانند اتابکان فارس، خاندان بویه، دوران کریم خان زند و قاجار تا دوران اخیر آشنا می‌سازد. آشنایی با باغ‌های شیراز، ذکر شاعران شیراز، مدارس قدیم، بناهای باستانی، ترانه‌های شیرازی و معرفی منابع معروف درباره شیراز بخشی از فهرست مطالب کتاب است.

5bd703e228cd8.png

پژوهشی در شناخت باغ‌های ایران و باغ‌های تاریخی شیراز

علیرضا آریان‌پور

آنچه در این کتاب مورد گفتگو قرار گرفته، باغ‌های ارزشمند و تاریخی شهر شیراز و کوشک‌های آنهاست که البته اسالیب کلی و خصوصیات باغ‌های قدیمی بخش عمده‌ای از کشور ما و عمارات آن را هم دارا می‌باشد. حاصل پژوهش نگارنده در این کتاب تصویری از گذشته و حال باغ‌ها و بوستان‌های شیراز به طور اجمالی و چگونگی ساختمان‌ها و خیابان‌کشی و باغچه‌بندی و گونه‌های درختان و ریاحین و سایر ویژگی‌های آنهاست و در این میان باغ ارم شیراز با تفصیل بیشتر مورد گفتگو قرار گرفته است؛ به سبب آنکه این باغ را می‌توان از جمله آثار ارزنده‌ای دانست که نمونه‌های نسبتا کاملی از اسلوب‌ها و سنت‌های خاص معماری شهر شیراز و هنرهای اصیل و زیبای کاشی‌کاری، نقاشی، گچ‌بری، خطاطی، حجاری و ... را دربر دارد.