5f0c9d44a0d01.png

تداوم فرهنگ و هنر هخامنشی در زمان ساسانیان

مکان چاپ: تهران تاریخ چاپ: هجری شمسی زبان: فارسی

پادشاهان هخامنشی در کتیبه‌های تاریخی خود مانند بیستون، نقش رستم، تخت جمشید، شوش، مصر و ... بدون کمترین تعصبی گفتار و مطالب خود را به غیر از فارسی باستان به ایلامی و بابلی و حتی خط مصری تکرار کرده‌اند. در زمان ساسانیان نیز تقریبا همین وضع دیده می‌شود. یعنی ساسانیان نیز مانند هخامنشیان فشار و تحمیلی بر اقوام تابعه جهت پذیرش زبان و خط ایرانی وارد نمی‌کردند و هر کسی آزاد و مختار بود که به زبان مادری و اصلی خود تکلم کند. این کتابچه به بررسی تداوم فرهنگ و هنر هخامنشیان در زمان ساسانیان اختصاص دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

60fe61ec267f4.png

تفکر یونانی، فرهنگ عربی: نهضت ترجمه کتابهای یونانی به عربی در بغداد و جامعه آغازین عباسی (قرن‌های دوم تا چهارم/ هشتم تا دهم)

دیمیتری گوتاس

این کتاب مطالعه‌ای است در باب عوامل عمده اجتماعی و سیاسی و ایدئولوژیکی که سبب‌ساز نهضت بی‌سابقه ترجمه آثار یونانی به عربی در بغداد، دارالخلافه تازه‌تأسیس سلسله عباسی در اثنای دو قرن نخست فرمانروایی‌شان شد. این کتاب از سلسله طولانی و ممتازی از کتاب‌های تاریخی و لغوی در باب تحقیقات یونانی ـ عربی یا مطالعه ترجمه‌های کتاب‌های دنیوی یونانی به عربی در قرون وسطای مسیحی یاری می‌گیرد. بنابراین نویسند می‌تواند در کوشش برای فهم و تبیین نهضت ترجمه کتاب‌های یونانی به عربی در مقام پدیداری اجتماعی و تاریخی از پرداختن به اینکه چه کسانی این نهضت را آغاز کردند و چه کتاب‌هایی ترجمه شد و چه هنگام این اتفاق رخ داد، از دیگر نویسندگان بی‌نیاز باشد و به چگونگی و چرایی آن توجه کند.

60e465c4ebb10.png

آینه حافظ و حافظ آینه

علی تاجدینی

دیوان خواجه شیراز چکیده و عصاره ادب فارسی و قسمتی تازی از آغاز تا عصر حافظ است و کسی که بخواهد میزان تأثیریابی خود را از این فرهنگ پربار تا بردان روزگار دریابد، باید فرهنگ پنج قرن و شاید پیش‌تر از آن را بشناسد. این کتاب گامی در این راه است و نویسنده کوشیده تا مضامین اشعار حافظ را در اشعار گذشتگان ـ اعم از نثر و نظم ـ ریشه‌یابی کند. همچنین تأثیرپذیری معاصرین حافظ و شاعران بعد از او از حافظ نیز بررسی شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5f13189bbf19c.png

جام سیمین هخامنشی در موزه صوفیه

فرخ ملک‌زاده

در دوران هخامنشی به دلیل وجود یک شاهنشاهی بزرگ و جهانی، هنرهای تجملی پیشرفت شایانی نمود؛ به‌ویژه زرگری، نقره‌کاری، قلم‌زنی، جواهرسازی و اصولا فلزکاری مورد توجه بسیار قرار گرفت. یکی از آثار جالب دوران هخامنشی در موزه ملی باستان‌شناسی صوفیه بلغارستان قرار دارد که شرح آن به این ترتیب است: «گلدان نقره‌ای دسته‌دار، مکشوف از دووانلی قرن 5 پ. م» و متأسفانه در باب اینکه این گلدان به کدام قوم تعلق داشته و مربوط به چه تمدنی است، ذکری نشده است. این کتابچه که در ضمیمه چهارمین شماره از مجله «بررسی‌های تاریخی» منتشر شده، مربوط به این جام سیمین است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب