5f15c04bb72b5.png

راهنمای خواندن انواع خطوط کوفی بر روی سکه‌ها، کتبیه‌ها، کتب، سفال، فلزکاری و ....

مکان چاپ: تهران ناشر: مؤسسه سکه شناسی تاریخ چاپ: ۱۳۵۴ هجری شمسی زبان: فارسی

خط کوفی که در این کتاب مورد بحث است، به مرور ایام با تصرفات کاتبان و تفنن اساتید خط و تزئین آن به کلی از وضع ساده اولیه اصلی خود تغییر شکل داده و در هر دوره اختیارات خاصی را پیروی کرده و با خطوط دوره‌های دیگر به کلی متفاوت است. و این مسئله شناختن خطوط منسوب به دوره‌های مختلف را آسان می‌کند. حروف خط کوفی با تصرفات و تغییراتی که هر کدام از اجزای آن حروف شامل شده، آورده شده و پس از تشریح و توضیح هر حرف برای مهارت و تمرین خوانندگان، ترکیباتی از اجزای آن حرف با حروف قبلی به خطوط کوفی که در زیر آن با خط امروزی فارسی توضیح داده شده، تهیه شده است که دقت در آن خواننده علاقمند را در خواندن خطوط کوفی بر روی سکه‌ها یا جای دیگر یاری خواهد کرد.

منابع مشابه بیشتر ...

60e057203673e.png

الموجز فی تعلم فن الاعراب

رامی تکریتی

کتاب یضم فوائد مقتطفة من ابواب النحو، و تعلیق اشباه الجمل، و اعراب المصادر المؤولة، و تحدید الجمل و اعرابها، والتفریق بین انواع الواو، و قاعدة اعراب المجرور و الاسماء الموصولة و اسماء الاستفهام، و طرائق مساعدة فی التفکیر السلیم، و انحاء استعمل الافعال والادوات کثیرة، و اعراب التراکیب المشکلة. هذا الکتاب جاءت فی فصلین رئیسین، یشتجر منهما مباحث متعددة، فقام الفصل النظری علی خمسة مباحث ضم الاول مختارات من ابواب النحو، و قد رکزت المؤلف فیه علی المنصوبات و طرائق التفریق بینها عند التباسها، والثانی تعلیق اشباه الجمل و هو عقدة جل طلابنا الیوم.

60229b2e4c8d4.png

صدای تنها: مطالعه و تحلیل ساختاری داستان کوتاه

فرانک اوکانر

این کتاب بر اساس سلسله‌سخنرانی‌هایی که فرانک اوکانر در سال 1961 در دانشگاه استنفورد آمریکا ایراد کرد، نوشته شده است و دیدگاه‌های ارزشمند این نویسنده را درباره داستان کوتاه مطرح می‌کند. این دیدگاه‌ها حاصل شناخت عمیق اوکانر از داستان کوتاه است. اوکانر شخصیت‌های داستان کوتاه را اولین بار با عنوان انسان‌های له‌شده معرفی می‌کند. انتخاب چنین نامی به این دلیل است که خواننده نمی‌تواند با این شخصیت‌ها هم‌ذات‌پنداری کند و عنوان صدای تنها برای داستان کوتاه، از این نحوه تفکر گرفته شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62b8527784b29.png

سکه های شاه اسماعیل اول

محمد مشیری

به طور کلی درباره شاه اسماعیل می‌توان گفت نه‌تنها رقبای ایرانی خود را برداشت، بلکه سرحدات را نیز از هر طرف به اندازه قابل توجهی توسعه داد. در سکه‌هایی که از دوره او باقی مانده، این نام‌ها و القاب را می‌توان دید: السلطان العادل الکامل الوالی ابوالمظفر اسمعیل سلطان الصفوی خلدالله ملکه و سلطانه، السلطان العادل الکامل الهادی ابوالمظفر شاه اسمعیل بهادرخان الصفوی خلدالله تعالی ملکه و .... . در این جزوه درباره سکه‌های طلای باقی‌مانده از دوره شاه اسماعیل اول بررسی صورت گرفته است.

هنر/مطالعات عمومی
کتاب
62b8520af286d.png

سکه های آقامحمدخان قاجار و پدرش محمدحسن‌خان قاجار

محمد مشیری

محمدحسن‌خان قاجار در شهرهای اصفهان، یزد و تبریز اقدام به ضرب سکه طلا کرد و در شهرهای استرآباد، اصفهان، کاشان، مازندران، قم، رشت و تبریز ضراب‌خانه نقره تأسیس کرد. او از سکه‌های معدودی باقی مانده که بسیار نایاب هستند. بر روی سکه‌های طلای محمدحسن‌خان نقش شعار شیعی به عبارت: لا اله الا الله، محمد رسول الله، علی ولی الله، نقش بسته است. در این کتابچه درباره ویژگی‌های سکه‌های طلای باقی‌مانده از آقا محمدخان قاجار و پدرش محمدحسن‌خان قاجار نکاتی بیان شده است.

هنر/مطالعات عمومی
کتاب