5f1a2bac6d9e2.jpg

کتاب الفوائد فی اصول علم البحر والقواعد؛ آیین‌های دریانوردی کهن در اقیانوس هند و خلیج فارس

این کتاب مهم‌ترین اثر ابن ماجد است که به زبان عربی نوشته شده و دارای یک مقدمه و دوازده فایده (دوازده باب) است. مؤلف این کتاب شیخ شهاب، احمد بن ماجد السعدی دریانورد بندرکنگی است. در خصوص اهمیت این کتاب از حیث مطالعه جغرافیایی، جغرافیای دریایی، آئین‌های دریانوردی وکشتی‌رانی خلیج فارس و اقیانوس هند، ستاره‌شناسی دریایی، اطلاعات عمومی خصوص سواحل و جزایر اقیانوس هند، الات و ادوات کشتی، روش‌های اندازه‌گیری مسافت‌های دریایی، بادهای دریایی و موسمی، طوفان‌ها و مخاطرات دریا، جانوران و پرندگان، شهرها و بندها و حکام و سلاطین حاکم بر آنها در قرون چهاردهم و پانزدهم میلادی، آداب و رسوم تجارت و مدنیت مردمان سواحل و جزایر خلیج فارس و دریای عمان و دریای عرب و .... مطالب و مواضع گوناگونی در این کتاب آمده است.

منابع مشابه بیشتر ...

63bebc1f04770.jpg

میرمهنا و شهر دریاها

حسن زنگنه

مجموعه حاضر مشتمل است بر، ترجمه پنج مقاله مستقل از نویسندگان و محققان اروپایی که در باره جنوب ایران به نگارش درآورده‌اند .عناوین مطالب و مقالات این مجموعه عبارت‌اند از1 : میرمهنا و هلندی‌ها :نمونه‌هایی از راهزنی دریایی در خلیج فارس اثر ((جان پری))2 . سفرنامه بوشهر از ((جیمز بیلی فریزر))3 . سفرنامه جنوب ایران به قلم ((سرهنگ لوئیس پلی)). 4 گذری به شهر دریاها، اثر ((برادلی برت))5 . سیاست انگلستان در خلیج فارس از ((ملکم یاپ))6 . کارنامه فرهنگی حاج رجب مصلحیان، بازرگان، فرهنگ دوست و بانی چاپ کتاب حاضر همراه با تصاویری از او و آثار خیریه و نامه‌های تقدیرآمیز به ایشان.

634d6516806c0.jpg

... و ششصد ناوی دیگر

صادق جلالی

این کتاب شرح مبازرات و حوادث مربوط به خلیج فارس و حماسه ای است از قهرمانان وطن پرست خلیج فارس به نام "..... و ششصد ناوی دیگر". مولف کتاب صادق جلالی است و در سال 1355 توسط انتشارات مرکز تحقیقات به چاپ رسیده است.