5f1db6aba74bd.png

سؤالات خصوصی امتحانات ورودی رشته‌های مختلف دانشکده ادبیات

به کوشش: جواد صفی نژاد
مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات دانشگاه تهران تاریخ چاپ: ۱۳۴۱ هجری شمسی زبان: فارسی

این مجموعه شامل سؤالات تخصصی رشته‌های مختلف دانشکده ادبیات دانشگاه تهران است که در شهریورماه سال‌های تحصیلی 38 ـ 1337، 39 ـ 1338، 40 ـ 1339 و 41 ـ 1340 به عمل آمده و به منظور راهنمایی داوطلبان ورود به دانشکده به چاپ رسیده است تا دانشجویان را به طرز امتحان و نوع سؤالات سال‌های پیش آشنا سازد.

منابع مشابه بیشتر ...

65e488b53602d.jpg

سریر سخن: مجموعه مقالات دومین همایش پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی

جمعی از نویسندگان

این مجموعه دربرگیرنده‌ی 65 مقاله‌ی دومین همایش پژوهش‌های ادبی است. این همایش در سال 1381 به همت مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس و با همکاری انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی و دانشگاه الزهرا برگزار گردید. مقالات عرضه شده در این مجموعه "زبان و ادبیات ایران باستان"، "ادبیات فارسی کلاسیک"، "ادبیات معاصر"، "زیباشناسی و بلاغت"، "نقد ادبی و ادبیات تطبیقی"، "زبان و ادبیات فارسی در خارج از مرزها"، "مطالعات زبان‌شناسی".

65d749f7edb21.jpg

قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها

جمعی از نویسندگان

کتاب قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها، طبق برنامه جدید وزارت فرهنگ و تصویب شورای عالی کتب درسی و تالیف سعید نفیسی، محمدعلی روحانی، محمد نصرالله، دکتر مهدی محقق است که در سال 1338 منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60ec514bcf1ac.png

بنه

جواد صفی نژاد

سال‌ها واحد سنتی تولید جمعی زراعی متداول‌ترین و پررونق‌ترین روش کشت و زرع در بخش بزرگی از مناطق روستایی ایران بود. با اجرای قوانین اصلاحات ارضی واحدهای مذکور دستخوش دگرگونی شد. تأثیر تغییرات اجتماعی ناشی از اصلاحات ارضی نخست بر ساخت و کمیت بنه‌ها اثر گذاشت و سپس پیکره آنها را به تلاشی سوق داد. علل متلاشی شدن واحدهای مذکور را می‌توان بیشتر در سازمان مدیریت (ارباب) و چگونگی تقسیم کار در بنه‌ها قبل و بعد از اصلاحات ارضی دانست. این کتاب به شناخت نظام واحدهای جمعی سنتی قبل از اصلاحات ارضی و چگونگی تغییرات آن بعد از اصلاحات ارضی اختصاص دارد. در این چاپ، گاوبندی که رکن عمده‌ای از بنه است، مورد مطالعه قرار گرفته و همچنین درباره بنه قمی که نوعی از انواع بنه است، به طور ویژه در این چاپ بدان پرداخته شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب