5f25aefc005d2.png

رهبران مشروطه؛ دوره سوم ـ بیوگرافی دهم: علی سهیلی

تاریخ چاپ: هجری شمسی زبان: فارسی

علی سهیلی فرزند میرزا غلامعلی تبریزی است. میرزا غلامعلی در صف خدمه مظفرالدین شاه از تبریز به تهران آمد و از خدمت‌گذاران دربار مظفری بود و به «میرزا غلامعلی گوش بریده» شهرت داشت. علی سهیلی در اوایل سال 1274 شمسی در تبریز متولد شد و چندماهه بود که پدرش او را به تهران آورد. در این کتاب به زندگی و فعالیت‌های او در انقلاب مشروطه پرداخته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65b67385d8e40.jpg

اسنادی از زرتشتیان معاصر ایران

تورج امینی

در این کتاب مجموعه اسناد مربوط به زرتشتیان معاصر ایران، از اواسط حکومت ناصرالدین شاه قاجار تا اواسط دوران پهلوی دوم ( 1258 1338ش) که در آرشیو "سازمان اسناد ملی ایران "نگهداری می‌شود به چاپ رسیده است .اسناد این مجموعه در 10فصل جداگانه طبقه‌بندی شده که عبارت‌اند از1 : مانکجی صاحب، 2 ارباب جمشید، جمشیدیان، 3 ارباب کیخسرو شاهرخ، 4 مدارس، بنگاه‌های فرهنگی و موقوفات، 5 انجمن‌ها، 6 مهاجرت، آمار و مسافرت، 7 تغییر مذهب، 8 وقایع و حوادث، 9 تجار، تجارتخانه‌ها و مسائل مالیاتی، 10 اسناد متفرقه .در ابتدای هر فصل از کتاب نوشته‌ای کوتاه درباره موضوع اصلی اسناد آن فصل فراهم آمده، همچنین نگارنده توضیحاتی برای استفاده بیشتر به صورت پانوشت تهیه و تحریر نموده است .در ابتدای کتاب نیز فهرست موضوعی اسناد درج گردیده است .در این کتاب در مجموع متن حروف چینی شده 489سند به چاپ رسیده است .در بخش پایانی کتاب نیز تصویر تعدادی از اسناد، عکس‌هایی از زرتشتیان معروف و فهرست اعلام آمده است.

64f496faa70b1.jpg

مشاهیر زنان ایرانی و پارسی گوی از آغاز تا مشروطه

محمدحسن رجبی

این کتاب، شرح اجمالی زندگانی بیش از 900 بانوی برجسته و نامداری است که از عصر مادها تا دوره مشروطیت، در قلمرو جغرافیای فرهنگی ایران، منشاء آثار علمی، دینی، فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی بوده‌اند و در سرزمین اصلی ایران می‌زیسته­‌اند، و بسیاری نیز غیر ایرانی بوده و در خارج از مرزهای سیاسی ایران زندگی می کرده­‌اند، اما آثاری به زبان فارسی پدید آورده­‌اند. برخی هم مولد و موطنشان نامعلوم است، اما پدر یا تبار ایرانی داشته‌­اند، و تعداد انگشت‌شماری نیز زنان غیر ایرانی هستند که در ایران مدفون­‌اند و نزد مردم ایران از قداست و احترام ویژه‌­ای برخوردارند. نویسنده کوشیده است تا شرح حال مختصر ولی موثق و نسبتا جامعی از بانوان نام آور فرهنگ ایرانی در این کتاب به دست دهد؛ بدین منظور، در نگارش آن‌ها از صدها کتاب فارسی و غیر فارسی استفاده کرده است. در مواردی هم که شرح‌حال‌های موثق و معتبری در برخی کتاب‌های دانشنامه­‌ای یا غیر دانشنامه‌­ای یافت شده، نگارنده ترجیح داده از تألیف مجدد خودداری نماید و از همان­‌ها عیناً یا با ویرایش و تلخیص و با ذکر مأخذ، استفاده کرده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

64db988c11a25.jpg

خاطره های تاریخی

ابراهیم صفایی

این کتاب مشتمل بر تعداد فراوانی خاطره است که به طور عمده به دوران پهلوی مربوط می شود. برخی از آن خاطره ها درباره با رجال سیاسی دوران مشروطه است؛ البتّه خاطره ها (به نوشته مؤلّف) بیش تر بر پایه مشاهده های نویسنده بوده و با بهره گیری از حافظه خویش، آن ها را تنظیم کرده است. آقای ابراهیم صفایی به منظور شناساندن بیش تر نهضت مشروطه، به تدوین شرح حال مؤثّرترین افرادی که در آن سهم داشته اند، همّت گماشته است. وی در زمینه مشروطه، کتاب های بسیاری نوشته و در اختیار محقّقان و عموم قرار داده است. برخی آثار صفایی، به طور کامل جنبه سندی و برخی دیگر صبغه تاریخی تحلیلی دارند. در این مقاله، پس از معرّفی مختصر آثار منتشره شده وی، کتاب رهبران مشروطه که یکی از مهم ترین کتاب های او است، بررسی می شود. برخی از نکاتی که درباره این کتاب ذکر می شود، به دیگر تألیفات وی نیز قابل تسرّی است. از آن جا که آثار این نویسنده، خطّ خاصّی در تاریخ نگاری مشروطه به شمار می رود، تحقیق حاضر می تواند یکی از جریان های تاریخ نگاری این برهه زمانی مهم را به پژوهشگران تاریخ معاصر ارائه کند، و نیز گامی هرچند کوچک در جهت شفّاف سازی منابع تاریخی بردارد.

شرح حال/خاطرات و یادداشت ها
کتاب
638353ca71349.jpg

اسناد برگزیده از سپهسالار - ظل السلطان - دبیر الملک

ابراهیم صفایی

میرزاحسینخان سپهسالار قزوینی فرزند میرزانبی خان امیر دیوان متولد سال ۱۲۴۳ق خدمات دولتی را در وزارت خارجه آغاز کرد. در ۱۲۷۱ سرکنسول ایران در تفلیس ودر ۱۲۷۵وزیر مختار ایران در دربار عثمانی شد و لقب مشیرالدوله گرفت و در ۱۲۸۵ بمقام سفارت کبری ارتقاء جست و برای ایران و ایرانیان در دربار عثمانی آبرو و حیثیتی تحصیل کرد . در ۱۲۸۲ بوزارت عدلیه و وظائف و اوقاف منصوب گردید و در سال ۱۲۸۸ ق بصدارت ایران رسید و در قحطی معروف همان سال در نجات مردم قحطی زده خدمات ارزنده نمود. در ۱۲۸۹ قرارداد استفاده از منابع زیرزمینی و تأسیس با دکوراه آهن را باژولیوس۔ رویتر تبعه دولت انگلیس بست و همین قرارداد…. این کتاب اسنادی سیاسی است با نام "اسناد برگزیده" حاوی نامه های مهم و جالب از سپهسالار – ظل السلطان – و دبیرالملک که در سال 2535 منتشر شده است

کلیات/تاریخ ایران
کتاب