5f453497ee7e9.png

همبستگی‌های دیرین میان ایران و پاکستان

مکان چاپ: تهران تاریخ چاپ: هجری شمسی زبان: فارسی

در ربع اول قرن بیستم میلادی عضو جدیدی به اتحادیه سه‌گانه‌ دره‌های معروف تمدن باستانی بشر «دره نیل، «دره دجله و فرات» و «دره کارون» به نام «دره سند» افزوده شد و در ربع دوم همین قرن کشور نوینی در آن دره به عنوان پاکستان در نقشه گیتی ترسیم یافت. این نوشتار درباره همبستگی‌های دیرین میان ایران و کشور یعنی پاکستان به نگارش درآمده است.

منابع مشابه بیشتر ...

62b851bebf2eb.jpg

گفت و گو با استادان فارسی (ضمیمه دانش شماره 24و25)

دیدار دوستان و آشنایان و افراد خانواده در فرهنگ ایران زمین سابقه ممتدی دارد. چه بسا بسیاری از استادان ایرانی در ایران و ایرانشناسان و دوستداران ادب و فرهنگ ایران زمین در خارج مشتاق هستند که از تندرستی همکاران و دوستداران خود آگاهی یابند و از فعالیت های ادبی و تحقیقی آنان واقف شوند. مولف با چند تن از محققان ایرانشناس گفتگویی انجام داده و علاوه بر زندگی نامه از فعالیت های تحقیقاتی آنان در خارج از کشور اطلاعاتی به دست آورده است. نویسنده با آقایان: دکتر محمدباقر، دکتر عبدالشکور احسن، دکتر ظهورالدین احمد گفتگو داشته است و این گفتگوها حاوی اطلاعات و نظرات بسیار مفید و ارزنده است

62091cf074792.png

تاریخ روابط فرهنگی ایران از آغاز تا قاجاریه (جلد نخست)

گروهی از نویسندگان

روابط فرهنگی در میان اقوام و ملت‌ها، تاریخی کهنه دارد: مردمی که در جستجوی سرزمین‌های حاصلخیزتر کوچ می‌کرده‌اند، بازرگانان، سربازان، پیروان کیش و آیین تازه، هنرمندان، صنعتگران، دانشمندان و پژوهشگران وسیله ایجاد این روابط بوده‌اند و به گسترش و تحول پیوسته فرهنگ کمک کرده‌اند. این کتاب دربرگیرنده سه نوشتار است که تاریخ روابط فرهنگی ایران از آغاز تا دوره قاجاریه را بررسی کرده است. عناوین نوشتارها بدین ترتیب است: تاریخ روابط فرهنگی ایران پیش از اسلام، اشاره‌ای به مناسبات فرهنگی در قرون اسلامی از صدر اسلام تا عصر مغول، تاریخ روابط فرهنگی ایران از حمله مغول تا پایان سلسله قاجار.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6485b0324e1d4.jpg

فرهنگ نویسی فارسی در هند و پاکستان

شهریار نقوی

فرهنگ ‏نویسی کاری دقیق، صبرآزما، پرزحمت و پیچیده به شمار می ‏آید؛ ولی فرهنگ ‏نویسان فارسی در هند با دلایل گوناگون همت بدان گماشته‏ اند و در این کار سترگ نامهای پرآوازه را برای خودشان حفظ نموده ‏اند. در رگ‏ویدا آمده است: «نیاکان پارسیها با هندیان پیوند و ارتباط داشتند.» پرفسور مکس میلر(MILLER) عقیده داشته است که: «نیاکان پارسیهای نخستین درهندوستان زندگی می‏کردند و پس از آن به ایران و قندهار هجرت کردند.»

کلیات/فرهنگ ها
کتاب