5f4542ed4078e.png

باغبانی اور کِسانی (= باغبانی و کشاورزی)؛ متن فارسی به همراه ترجمه به زبان اردو

فهرست این کتاب شامل موارد ذیل است: یادداشت مصصح، مولف و ماخذ رساله نخلبندیه، زندگی‌نامه حکیم امان الله خان امانی حسینی، متن فارسی رساله نخلبندی، ترجمه به زبان اردو، اختلاف نسخ، کتاب‌نامه، عکس‌هایی از نسخه‌های خطی.

منابع مشابه بیشتر ...

64e0bdcfa656b.jpg

فرهنگ اصطلاحات علوم ادبی

ساجدالله تفهیمی

یکی از وجوه اهمیت زبان و ادب فارسی در شبه قاره پیوستگی عمیق زبان های ملی و محلی این منطقه با زبان فارسی است. تاثیرات عمیقی که زبان فارسی هم در زمینه واژه ها و اصطلاحات و هم در زمینه قواعد و دستور زبان بر زبان های رایج این منطقه داشته است، مورد تاکید و اذعان اهل فضل و ادب پاکستانی و سایر محققان بوده که در کتاب ها، سخنرانی ها و .... بدان پرداخته اند. این پیوستگی بویژه در ادبیات منظوم بیش از ادبیات منثور به چشم می خورد و به عنوان نمونه بافت و ترکیب شعر اردو و اصطلاحات و قواعد آن به روشنی میزان این تاثیرپذیری را نشان می دهد. بنابراین منابع و مآخذی که بتواند این رابطه و پیوند عمیق را نه فقط برای فارسی گویان و فارسی سرایان این خطه، بلکه برای اردو سرایان نیز روشن تر و معنی دارتر سازد، ضروری می نماید. چه بسا شاعر و نویسنده ای که اصطلاحی را شنیده است ولی معنی دقیق و کاربرد صحیح آن را در شعر و نثر نمی داند و به متون اصلی و مفصل هم یا دسترسی ندارد و یا از چنان تبحر و تسلطی در زبان فارسی برخوردار نیست که به راحتی بتواند از آنها معنی و کاربرد اصطلاح مورد نظر را دریابد...

6390a66925c96.png

مصطلحات طهگی

علی‌اکبر اله‌آبادی

علی‌اکبر اله‌آبادی یکی از مصلحین، شاعران و میهن‌پرستان بنام شبه‌قاره هند و پاکستان بود که به عقیده علامه اقبال: «در جهان ادب در آسیا شخصیت بی‌نظیری بود». او در شعر بی‌رقیب بود؛ زیرا هنر و قدرت و تسلط کاملی که او به زبان اردو داشت یا آن افکار و عقاید شاعرانه خود را به رشته تحریر درمی‌آورد، در تمام شبه‌قاره مثل و مانند نداشت.