5f468822c4064.png

ارسال المثل در مثنوی مولانا جلال الدین محمد بلخی با شرح و توضیح مختصر و بیان ریشه بعضی از آنها

مکان چاپ: تهران ناشر: سروش تاریخ چاپ: ۱۳۶۵ هجری شمسی زبان: فارسی

«ارسال المثل» یا تمثیل از صنایع معنوی علم بدیع در ادبیات است و آن عبارت است از آوردن مطلبی حکیمانه در شعر که در نتیجه باعث آرایش کلام و تقویت بنیه سخن می‌شود. در این کتاب به بررسی این صنعت معنوی در مثنوی مولانا پرداخته شده است. در جای‌جای کتاب برای آنکه متن از حالت یک‌نواختی خارج شود، گاه از داستان‌های کوتاه و زیبا و گاهی فکاهی مثنوی که در آن متن مثل به طور کامل یا تلویحی آمده است، استفاده شده و کل داستان به زبان مثنوی همراه با اشعار مربوط در متن کتاب و در ضمن پاورقی‌ها یا در متن آمده است. در آغاز کتاب منظومه معروف «بشنو از نی» به تمامی آورده شده است. در متن این قسمت از مثنوی که بیشتر ابیات آن حکم مثل سایر را دارد، بدون ذکر هیچ‌گونه توضیح به درج ابیات اقدام شده است. در پایان هر بخش نیز یکی از داستان‌های مشهور مولوی به طور کامل از متن مثنوی برای مزید اطلاع خوانندگان درج شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6559fb96c87d4.jpg

شرح مثنوی معنوی - دفتر ششم

سیدجعفر شهیدی

این مجموعه شرح، حاصل تحقیق و تتبع فراوان و گسترده در بسیاری شروح معتبر و برجسته مثنوی و آثار ارزشمند تصوف و کلام و فلسفه و فقه و تفسیر و ادب پارسی و عربی است. از مزایای دیگر آن می توان از به دست دادن مآخذ داستان های مثنوی و تعریف فراخور شرح از اصول مهم و عمده تصوف و فلسفه و کلام و فقه و شرح لغات و تعبیرات و مصطلحات و حرکت گذاری بر روی کلمات دشوار و نیز شرح اعلام آن یاد کرد. اشتمال این کتاب بر بسیاری فواید علوم عقلی و نقلی و ادبی راهنمای بس سودمندی است در کار مطالعات و پژوهش بعدی خواننده علاقه مند به تصوف و عرفان اسلامی و ادب فارسی. در این مجموعه، مرحوم استاد فروزانفر دفتر اول را تا جزو سوم شرح کرده اند، و ادامه شرح را تا پایان دفتر ششم، استاد دکتر شهیدی به عهده گرفته اند. جلد ششم، اختصاص به شرح دفتر پنجم دارد و دربردارنده مطالبى همچون پاک كردن آب همه پليدى‌ها را؛ عطاى حق متوقف بر قابليت نيست؛ قصه اياز؛ قصه حيله روباه براى كشيدن الاغ به‌سوى شير و... است.

6559f961d845c.jpg

شرح مثنوی معنوی - دفتر پنجم

سیدجعفر شهیدی

این مجموعه شرح، حاصل تحقیق و تتبع فراوان و گسترده در بسیاری شروح معتبر و برجسته مثنوی و آثار ارزشمند تصوف و کلام و فلسفه و فقه و تفسیر و ادب پارسی و عربی است. از مزایای دیگر آن می توان از به دست دادن مآخذ داستان های مثنوی و تعریف فراخور شرح از اصول مهم و عمده تصوف و فلسفه و کلام و فقه و شرح لغات و تعبیرات و مصطلحات و حرکت گذاری بر روی کلمات دشوار و نیز شرح اعلام آن یاد کرد. اشتمال این کتاب بر بسیاری فواید علوم عقلی و نقلی و ادبی راهنمای بس سودمندی است در کار مطالعات و پژوهش بعدی خواننده علاقه مند به تصوف و عرفان اسلامی و ادب فارسی. در این مجموعه، مرحوم استاد فروزانفر دفتر اول را تا جزو سوم شرح کرده اند، و ادامه شرح را تا پایان دفتر ششم، استاد دکتر شهیدی به عهده گرفته اند. جلد پنجم، اختصاص به شرح دفتر چهارم مثنوى دارد و شامل مطالبى همچون منظور از سميع و بصير بودن خدا؛ قصه بناى مسجدالاقصى؛ قصه ابراهيم ادهم و... مى‌باشد.