5f57a7209c45f.png

دیوان اشعار میرزا ابوالقاسم قائم‌‌مقام فراهانی به انضمام مثنوی جلایرنامه

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات شرق تاریخ چاپ: ۱۳۶۶ هجری شمسی زبان: فارسی

این کتاب، مشتمل بر اشعار فارسی و عربی ابوالقاسم قائم‌مقام فراهانی (متوفی 1251ق)، متخلص به ثنایی است. در ضمیمه این کتاب اثر دیگر قائم‌مقام با نام مثنوی جلایرنامه آمده است. کتاب مشتمل بر سه بخش است: مقدمه مصحح با عنوان گوشه‌هایی از زندگی پرفرازونشیب قائم‌مقام فراهانی؛ اشعار پارسی و تازی او مشتمل بر 1606 بیت پارسی و 87 بیت عربی؛مثنوی جلایرنامه، شامل 1124 بیت که بر اساس نسخه استاد وحید دستگردی به‌وسیله نگارنده تصحیح و تحشیه شده و منضم به این دیوان است. در بخشی از این مقدمه، به خدمات قائم‌مقام پرداخته شده است. از جمله مهم‎ترین خدمات قائم‌مقام، خدمت به فرهنگ کشور بوده است؛ بدین‎‎ معنی که سیاق و عبارات و نوشته‌های ایران را که از زمان صفویه رو به انحطاط گذاشته بود و مبدل به عبارت‎پردازی‌های مغلق شده، تغییر و تبدیل به عبارات سهل و ساده داده است و در واقع می‌توان قائم‌مقام را معمار نثر جدید فارسی به شمار آورد و منشآت وی گواه صادقی بر این مدعاست. قائم‌مقام نه‌تنها در نثر، بلکه در شعر نیز قدرتی بسزا دارد و در این فن هرچند که شاگرد مکتب شعرای خراسان است، اما مانند نثر، صاحب ابتکار و تصرف و شیرین‌کاری و تجدد است؛ خاصه در اشعاری که قصدی خاص دارد و می‌خواهد چیزی بگوید و مطلبی بپروراند.

منابع مشابه بیشتر ...

65ef0e8d46537.jpg

سراج اللغه : اشعار عربي و فارسي مربوط به لغات قرآن

سیدمحمدتقی مدنی اصفهانی چهارسوقی

موضوع کتاب سراج اللغه، اشعار فارسی و عربی مربوط به لغات قرآن یا به نظم درآوردن لغات قرآن کریم است که توسط سیدمحمدتقی مدنی اصفهانی چهارسوقی تالیف شده است

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

590b6b980e753.PNG

دیوان شعر قائم‌مقام؛ ضمیه سال دهم مجله ارمغان

میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی

نسخ مختلف دیوان شعر قائم‌مقام (در زمان چاپ این کتاب) بیش از هزاروپانصد بیت نبوده، ولی در این کتاب به وسیله تتبع در 24 کتاب خطی و جنگ دیوان شعر حدود سه هزار بیت جمع‌آوری شده و به نام ضمیمه سال دهم مجله ارمغان منتشر شده است. در ابتدای کتاب نیز شرح حال قائم‌مقام توسط میرزا عبدالوهاب خان قائم‌مقامی (از آشنایان قائم‌مقام) آورده شده است.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب
5868ba4d123be.PNG

منشآت قائم‌مقام

میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی

منشآت قائم‌مقام در حقیقت گنجینه عظیم و بی‌همتای علوم انسانی و تتبعات اجتماعی است. قائم‌مقام که به تقریب در رأس کل امور کشوری و لشکری بوده است، توانسته با خامه سحار خود تمام حقایق مشهود و مکتوم را شرح و وصف نماید و به بهترین وجهی از عهده این امر برآمده است. یكی از نظر ارزش ادبی كه سبك قائم‌‌مقام روی هم‌رفته تابع گلستان سعدی است و دیگر اهمیت تاریخی منشآت. در این باره می‌توان گفت منشآت آیینه‌ تمام‌نمایی است كه حقایق اوضاع اوایل عهد قاجاریه را بی‌كم‌وكاست و عاری از حب و بغض و تزویر و ریا و خویشتن‌داری منعكس می‌نماید؛ چه غالب نوشته‌ها شامل دستورها، فرمان‌ها و گزارش‌هایی است كه از جانب شاه و ولی‌عهد صادر شده و مربوط به وقایع روزمره‌ دربار و دولت و امور جاری كشور بوده است.

نثر/نامه‌نگاری
مقاله