5f5cf97101c71.png

دیوان نورعلیشاه اصفهانی به انضمام رساله جامع الاسرار و کنز الاسرار

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات منوچهری تاریخ چاپ: ۱۳۷۰ هجری شمسی زبان: فارسی

این کتاب دربرگیرنده دیوان نورعلی شاه اصفهانی به انضمام دو رساله عرفانی از اوست. رساله اول با عنوان «جامع الاسرار» رساله‌ای در سیروسلوک است. وی، تصریح می‌کند که حسن، علت غائی ایجاد است و عشق، اساس حسن را بنیاد و بر هر ذی عقلی ظاهر است که حسن، غیر عشق نیست. اگرچه در عبارت دو است، به معنی یکی است و آن یکی، نوری است سرمدی؛ اعنی حقیقتی است محمدی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم ، پس انبیای گرام و اولیای ذوی الاحترام همگی مظهر حسنند. نورعلی شاه، سپس به ظهور تجلیات ذات و صفات در مظاهر اشاره کرده و درباره مسائل مختلف اخلاقی و عرفانی حکایات و اشعار زیبا و دلنشینی را ارائه می‌دهد. رساله دوم موسوم به «کنز الاسرار» مشتمل بر اوراد مختلف است، مثل اورادی که مداومت بر آن، منتج قرب نوافل و موجب عروج بر معارج و منازل است و اورادی که در هنگام جمعیت و اقبال و فرصت و فراغ بال، به آن اشتغال باید نمود.

منابع مشابه بیشتر ...

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.